Programma

Het congresprogramma op 20 juni is zorgvuldig samengesteld door de Raad van Advies en onze redactie. Naast het plenaire programma tijdens dit congres zijn er ook vier workshoprondes met inhoudelijke sessies. U hoeft zich niet vooraf in te schrijven voor deze sessies! Wel raden we u aan om voorafgaand aan het congres of de workshoprondes te verdiepen in welke sessies u wilt volgen. Op de dag zelf ontvangt u een programmaboekje waarin u alle sessies nog eens door kan nemen. 

De gemeente Houten heeft op 19 juni tijdens het pré-congres speciaal voor u, in samenwerking met de Fietsersbond en de Provincie Utrecht drie fietsroutes voor u uitgestippeld. 

Neem voor meer informatie over het programma contact met ons op.

Download hier het programmaoverzicht. 

  • TijdTitelSpreker
  • 14:30 - 15:00Verzamelen bij Green House Utrecht  20190619congreslocatie
  • 15:00 - 17:00Start fietsroutes - Fietsend vanuit hartje Utrecht naar Houten  20190619congreslocatie

    De gemeente Houten heeft speciaal voor u, in samenwerking met de Fietsersbond en de Provincie Utrecht drie fietsroutes voor u uitgestippeld. 
    De routes zijn allen ongeveer 15 kilometer, starten bij The Greenhouse en eindigen bij Restaurant Kees in Houten.

      

    Route 1
    Deze route brengt u naar de Fiets P+R van station Utrecht Vaartsche Rijn. Vervolgens fietst u op langs de drukte spoorlijn van Nederland naar Fort Lunet III en IV. Via de Provinciale knooppuntroute, langs onder meer Fort ’t Hemeltje, en een deels vergevingsgezinde snelfietsroute, komt u op de plaats van bestemming.

      

    Route 2
    Deze fietsroute gaat veelal langs het water. De Veilinghave, het Merwedekanaal, het Amsterdam-Rijnkanaal en de Plofsluisbrug trekken aan u voorbij. Nadat u ook kasteel Heemstede en de UFO-landingsbaan bent gepasseerd, fiets u via De Staart in Houten naar restaurant Kees.

      

    Route 3
    Deze groene route leidt u onder de Dom door, langs een inpandige fietsstallingen en de oude stadsomwalling. U fiets over het eerste fietspad én de 1e fietsstraat van Nederland en aansluitend ónder de Waterlinieweg door en over de Weg tot de Wetenschap met nieuwe fietspaden en de nieuwe tramlijn. Ook het fort bij Rijnauwen, Fort Vechten en Castellum Fectio doet u aan. Aansluitend fietst u door het Bos Nieuw Wulven richting Houten.

      

      

    Start fietsroutes - Fietsend vanuit hartje Utrecht naar Houten

  • 17:00 - 18:00Aankomst bij restaurant Kees in Houten, fietsborrel  20190619congreslocatie
  • 18:00 - 22:00Fietsdiner  20190619congreslocatie

    Met intermezzo van Peter Werkhoven “Hoe twee wielen bezielen”

    Tijdens mijn fietstochten komen altijd vragen naar boven over het fietsen, die ik vervolgens ook probeer te beantwoorden. Zoals: Hoe is de fiets ooit uitgevonden? Val je meer af als je dezelfde afstand harder fietst? Hoeveel langzamer ga je bij kou, wind en hoog in de bergen? Hoe nemen we een bocht? Hoeveel minder CO2 stoot je eigenlijk uit dan met de auto? Helpt cola om het langer vol te houden? Bij welke snelheid kom je los van de aarde? En weeg je minder op de evenaar wanneer je naar het oosten of naar het westen fietst?!

      

    Peter Werkhoven vertelt over fietsen, waaronder:

      

    1. Fascinerende geschiedenis van de fiets (ontwikkeling van wiel tot fiets, de naam fiets);
    2. De mens als ‘verbrandingsmotor’ van de fiets:  Fietsen is de meest energie-efficiënte vorm van voortbewegen op aard. Wat betekent fietsen in de wind, in de kou, in de regen, en op hoogte op onze snelheid? Hoe verhoudt zich CO2-uitstoot van fietsen zich tot autorijden?
    3. De wonderen van het wiel : Hoe onze held Christiaan Huygens de baan van een ventiel berekende om klokken nauwkeuriger te maken! Kan een fiets naar voren bewegen als je hem aan het pedaal naar achteren trekt? Waarom kan een brede band minder druk hebben? Welke  spaken in ons wiel houden ons omhoog?
    4. Hoe wij fietsend de zwaartekracht trotseren : Hoe nemen we een bocht? Waarom weeg je lichter als op de evenaar naar het Oosten fiets en zwaarder naar het Westen? Hoe hard moet je fietsen om los te komen van de aarde?
    5. De mens en zijn fiets : Val je per km meer af als je harder loopt of fietst? Hoe ontwikkelen wereldrecords fietsen zich in de tijd voor mannen en vrouwen? Helpt cola om je uithoudingsvermogen te vergroten?

      

    Peter Werkhoven is een enthousiast fietser, en heeft een achtergrond in natuurkunde, psychologie en computer science. Hij werkt bij TNO en de Universiteit Utrecht. Als uit de hand gelopen hobby bestudeert hij vele aspecten van het fietsen, van de historie en mechanica van de fiets tot menselijke prestaties, en geeft daar graag inspirerende lezingen over.

    Fietsdiner

  • 09:30 - 10:00Ontvangst en registratie  20190620congreslocatie
  • 10:00 - 10:50Opening met Josse de Voogd en dagvoorzitter Bram DouwesJosse de VoogdBram  Douwes 20190620congreslocatie
  • 10:50 - 11:20Pauze  20190620congreslocatie
  • 11:20 - 11:50Workshopronde 1  20190620congreslocatie
  • 11:20 - 11:50Geleerde lessen zakelijke fietsstimulering (en hoe verder!) Aletta  KosterPeter  Soonius 20190620congreslocatiecongreslocatie

    Wat doen bedrijven, de werkgevers van Nederland om hun medewerkers maximaal te stimuleren om op de fiets hun woon-werk en hun zakelijke werkritten te maken?

    We delen met u de landelijke ervaringen van de Anders Reizen Coalitie en de regionale ervaringen uit het werkgeversnetwerk van de Regio Midden-Nederland, de U15. Samen met de aanwezigen stellen we de top 5 meest geslaagde of kansrijke maatregelen.

      

    Geleerde lessen zakelijke fietsstimulering (en hoe verder!)  door Aletta Koster, Peter Soonius

  • 11:20 - 11:50FietsexperienceTiberius  Benders 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    In deze sessie staan we kort stil bij de mobiliteitsuitdagingen van de moderne metropool en de rol van beleidsmakers daarin. Aansluitend krijgt u zelf de gelegenheid om de verschillende elektrische bakfietsen te testen. Let op: maximaal 15 deelnemers. Vol = Vol. 

    Fietsexperience door Tiberius Benders

  • 11:20 - 11:50Houten 'E-bikestad 2020'Peter  VeenbrinkPaul  Plazier 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    De elektrische fiets is in volop in opkomst en veel wegbeheerders worstelen met de consequenties. Is uw fietsinfrastructuur wel voldoende “e-bike proof”?
    Wat moet er iets veranderen en hoe? De gemeente Houten heeft als eerste in Nederland de door SOAB Adviseurs ontwikkelde integrale “E-bikescan” laten uitvoeren.
    Maak in deze sessie kennis met de aanpak, de bevindingen en tips.

      

    Houten 'E-bikestad 2020' door Peter Veenbrink, Paul Plazier

  • 11:20 - 11:50Tour de Force genomineerden  20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Joep Tiernego, HAN Sport en Bewegen - 'Laat veiligheid los om aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen'
    Hoewel de fietsveiligheid iets is waar wij als volwassenen ons druk om moeten maken, mag dit geen probleem zijn waar wij kinderen mee opzadelen. Kinderen moeten de fietslessen leuk vinden en succeservaring opdoen. Als volwassenen moeten wij de lessen zo ontwikkelen dat zij deze vaardigheden onbewust eigen maken. Als wij dit goed doen creëren we fietsfans die niet alleen beter fietsen, maar ook meer kinderen die (blijven) fietsen en hun ouders proberen over te halen met de fiets te gaan in plaats van de auto.

    Zeker in een wijk als Malburgen (Arnhem) waar wij hiermee beginnen is het imago van de fiets een ding. 40% is van niet-westerse migratie achtergrond. De auto is een statussymbool en de fiets niet. Niet alle ouders kunnen fietsen en leren het hierdoor hun kinderen ook niet. Dit versterk het problematische haal- en brenggedrag. Om dit voor elkaar te krijgen laten we onze zorgen eerst los en creëren we een programma wat kinderen fietsfan maakt.

      

    Jimmy Smulders, IP Parking - Bike Rental Service
    Binnensteden slibben steeds meer dicht en die uitlaatgassen willen we al helemaal niet meer in de binnenstad. P+R locaties, of liever ‘mobiliteithubs’ aan de rand van de stad zullen meer en meer toegepast gaan worden. De Bike Rental Service van IP Parking en Diftar biedt de parkeerder de mogelijkheid om op vertoon van zijn parkeerkaartje een fiets voor hemzelf en zijn passagiers te lenen.

    De auto wordt als onderpand gebruikt en kan pas weer uitrijden nadat alle geleende fietsen zijn ingeleverd. Het systeem werkt met reguliere fietsen en sloten en vergt voor consumenten geen enkele registratie of ID verstrekking. Simpel, effectief en zeer populair onder de gebruikers in ’s-Hertogenbosch.

       

    Sandra van Baars, Veilig Verkeer Nederland – ‘Uit De Hoek’
    Wat is de dode hoek eigenlijk? En hoe blijf je er uit? Veel van de volwassen fietsers weten dit niet. Sterker nog 43% gaat in de dode hoek staan en het grootste deel daarvan wijst ook nog eens de gevaarlijkste plek aan om te gaan staan (onderzoek VVN 2017). Veilig Verkeer Nederland geeft al jaren dode hoek lessen aan kinderen in de groepen 7 & 8 van de basisschool en richt zich daarnaast ook op de verkeersopvoeding thuis. Vertrouwen in de fietsvaardigheden van je kind, is voor ouders een belangrijke voorwaarde om hen met een gerust gevoel “los te laten” in het verkeer. Om de dodehoekvoorlichting bespreekbaar te maken thuis voor kind én volwassene zet VVN augmented reality (AR) in.

    Met de app Uit de Hoek tover je een verkeerssituatie op je keukentafel en speel je de game thuis met het kind in de rol van tutor. Aan de spelers de taak om de situaties vanuit de rol als fietser goed van alle kanten te bekijken en de juiste veilige plek te kiezen bij het grote voertuig. Zo zijn ze, de volgende keer dat ze op de fiets stappen, beter voorbereid op een dode hoek situatie!
    Suzanne (moeder van Lilian), na het spelen van de game: "We hebben het zeker nog over de dode hoek gehad. Het oefenen met de app heeft wel indruk gemaakt op Lilian. We zijn ons allebei bewust geworden van het gevaar van de dode hoek."


    Uw stem is belangrijk. In de lunchpauze kunt u uw stem uitbrengen bij de Acquire stand. Samen bepaalt u de winnaar van deze belangrijke prijs. 

      

    Tour de Force genomineerden

  • 11:20 - 11:5030 km/h op drukke wegen in de stad. Gevolgen voor de fiets Rico  AndriesseHans  Godefrooij 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Op steeds meer plekken duikt de ambitie om op meer straten binnen de bebouwde kom over te gaan tot een maximum snelheid van 30 km/h. (Zelfs) de RAI-vereniging pleit voor 30 km/h als basis. Deze pleidooien zijn niet zo gek, omdat er een lagere snelheid nieuwe mogelijkheden biedt om het verkeerssysteem anders te organiseren met meer oog voor verkeersveiligheid, leefbaarheid en verblijven en andere keuzen voor de plaats op de weg van nieuwe voertuigen.

    De vraag is echter wat dit betekent voor het wegontwerp en onze gekoesterde scheiding van verkeerssoorten? Kun je fietsers veilig en aantrekkelijk mengen met relatief grote hoeveelheden autoverkeer? Hoe ontwerp je een geloofwaardige 30 km/h met een ruim profiel? Komen we er dan nog met de bestaande ontwerpmiddelen als fietsstroken en -straten? Hoe ga je om met oversteken, voorrang? Wat zijn de effecten op het omliggende wegennet? Wordt het daar niet veel drukker of zal het vertraagde verkeer gewoon verdampen?

    DTV Consultants en Goudappel Coffeng hebben de handschoen opgepakt om samen met wegbeheerders en kennisorganisaties de richting te bepalen in deze interessante materie. In een interactieve sessie delen we graag de eerste bevindingen en ga we samen in gesprek over de vragen die leven. Doet u mee?

      

    30 km/h op drukke wegen in de stad. Gevolgen voor de fiets  door Rico Andriesse, Hans Godefrooij

  • 11:20 - 11:50Doortrappen: Veiliger fietsen tot je 100steJuul van RijnAnnelies  Krikke 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Vrienden bezoeken, boodschappen doen, naar de kaartclub gaan. Fietsen houdt senioren zelfredzaam, maatschappelijk betrokken en gezond. Om senioren zo lang mogelijk veilig op de fiets te houden is meer nodig dan een fietsles. Daarom Doortrappen!

    Doortrappen is een innovatief programma. Bij de ontwikkeling zijn naast veel ouderen, mensen uit hun wekelijkse netwerk, gemeenten en provincies betrokken. Voor lokale partners uit sport en bewegen, verenigingsleven, fietsenwinkel, etc zijn de eerste praktische tools ontwikkeld. De lokale coördinator in een gemeente speurt deze lokale partners op en zorgt voor olievlekwerking met de DoortrappenRadar. De kwartiermaker in de provincie verbindt en stimuleert gemeenten. Het programma zit ingenieus in elkaar: ieder heeft een bescheiden en verbindende rol die maakt dat de senior het hele jaar door onbewust en bewust gestimuleerd wordt veilig te fietsen. Vijf provincies en een vervoerregio zijn al aan de slag. Een volledig in Doortrappenstijl ingericht digitaal platform biedt zowel de oudere als de (vrijwillige) professional concrete handvatten voor tips en activiteiten.

    In de masterclass nemen wij je mee door de ontwikkeling van Doortrappen, presenteren een praktijkvoorbeeld en laten zien welke rol jij kunt oppakken. Interessant voor: overheden, adviesbureaus, maatschappelijke organisaties.

      

    Doortrappen: Veiliger fietsen tot je 100ste door Juul van Rijn, Annelies Krikke

  • 11:20 - 11:50Innovatie in efficiënt gebruik en organisatie van bewaakte (zelfservice) fietsenstallingen op stationsFolkert  PiersmaSabine van Baalen 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    NS en ProRail werken in opdracht van de rijksoverheid, de afgelopen 20 jaar intensief samen met gemeentes, provincies en vervoerregio’s, om de fietsenstallingen bij treinstations te verbeteren. Mede hierdoor is het fietsgebruik van en naar het station toegenomen van 30% naar bijna 50%.

    Binnen dit programma zijn in 2018 de 44 automatisch toegankelijke bewaakte fietsen stallingen opzienbarend getransformeerd. Deze kleinere stallingen waren toegankelijk m.b.v. een zwaar ogend tourniquet systeem en hiervoor is nu een transparant en veel klantvriendelijker systeem in de plaats gekomen, waarbij de klant persoonlijk contact kan opnemen met de klantenservicemedewerker en er cameratoezicht aanwezig is. Daarnaast heeft NS in deze stallingen het 1e 24 uur gratis regime geïntroduceerd, te gebruiken met de OV-chipkaart, waarmee de reiziger altijd de 1e 24 uur gratis kan stallen. We zien nu een significante stijgende klantwaardering en een geleidelijke toename van het gebruik van deze stallingen, die naar verwachting in de toekomst nog verder zal stijgen. NS en ProRail hebben deze ombouw gezamenlijk gefinancierd.

    Naast deze recente ontwikkeling op het gebied van zelfservice fietsenstallingen zijn er vanuit NS en ProRail nog meer innovaties te melden, zoals o.a. het geavanceerde detectie- en verwijssysteem, slimmere toegangssystemen, efficiënte oplossingen voor kratfietsen en natuurlijk mooie en praktisch ingepaste grootschalige stallingen bij onze stations. We dragen hiermee verder bij aan het steeds stijgende fietsgebruik naar en van het station en een hogere klantbeleving in de totale deur tot deur reis van de OV gebruiker.

      

    Innovatie in efficiënt gebruik en organisatie van bewaakte (zelfservice) fietsenstallingen op stations door Folkert Piersma, Sabine van Baalen

  • 11:20 - 11:50Het licht op groen voor groene logistiekThijs van HallWillem  Boverhof 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Hoe kan Nederland de inzet van duurzame koeriersdiensten bevorderen? Een van de vragen waardoor Fietskoeriers.nl en Vialis een samenwerking zijn aangegaan. Door middel van de Schwung app van Vialis kunnen koeriers voorrang krijgen in het verkeer.  Denk tijdens de sessie mee! Welke vragen zou jij antwoord op willen krijgen na de pilot?

      

    Lees hier het bijgaande artikel 'Dilemma: VRI-prioriteit voor schone fiets of vuile vrachtwagen'

      

    Het licht op groen voor groene logistiek door Thijs van Hall, Willem Boverhof

  • 12:00 - 13:00Francine Houben (directeur Mecanoo) over Fietsen en Stad en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat Stientje van Veldhoven, inclusief ondertekenen fietsbelofte en lancering 2e etappe Tour de ForceFrancine  HoubenStientje van Veldhoven 20190620congreslocatie
  • 13:00 - 14:00Lunch en breng uw stem uit voor de Tour de force innovatieprijs!  20190620congreslocatie
  • 14:00 - 14:30Workshopronde 2  20190620congreslocatie
  • 14:00 - 14:30Fietsstimuleringsmaatregelen UMCU en UMCGRobert-Jan  CornelissenCharlotte  Kumm 20190620congreslocatiecongreslocatie

    Met 11.500 (UMCU) en ruim 13.000 (UMCG) medewerkers, duizenden bezoekers en (kwetsbare) patiënten per dag en zorgverleners en ambulances die met spoed naar een UMC moeten kunnen komen is een goede bereikbaarheid cruciaal. Daarnaast hebben wij als UMC’s een grote voorbeeldrol voor andere zorginstellingen in onze regio’s en proberen wij een positieve impact te hebben op de maatschappij. De fiets zien wij als een uitstekende manier om onze bereikbaarheid te verbeteren, aan de vitaliteit van medewerkers (healthy ageing) bij te dragen en de CO2-footprint van medewerkers en daardoor die van onze organisaties te verkleinen.

    Binnen het UMCU en het UMCG fietsen al veel medewerkers naar het werk, maar er zijn ook doelstellingen om deze hoge cijfers nog verder te vergroten. Hoe doen wij dit en hoe stimuleren wij nog meer medewerkers om de auto of het OV (daar waar het kan) in te ruilen tegen een (elektrische) fiets of tenminste gedeeltelijk met de fiets naar het werk te reizen? In deze sessie gaan wij in op de knoppen waar je aan kunt draaien door o.a. regelingen te verruimen, voorzieningen te verbeteren,  leuke (stimulerings)acties uit te voeren en ketenmobiliteit te  faciliteren.

      

    Fietsstimuleringsmaatregelen UMCU en UMCG door Robert-Jan Cornelissen, Charlotte Kumm

  • 14:00 - 14:30De Fietsfluisteraar: wat vinden fietsers nu echt van de fietsinfra in uw gemeente?Christian  EversJaap  Kamminga 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Veel gezien: trots meld je als gemeente op Facebook dat je een fietspad/strook flink hebt verbeterd. De reacties eronder zijn van de vorm ‘doe hier [random lokale situatie] ook maar eens wat aan!’. Grote verbeteringen worden zo haast weggestreept tegen kleine ergernissen.

    Dus, aanpakken die kleine ergernissen!

    De Fietsfluisteraar is een nieuwe tool van de Fietsersbond en Goudappel. Deze tool wijst
    u op bijvoorbeeld paaltjes, onprettige overgangen, olifantenpaadjes of onlogische bebording. Allemaal vanuit de gebruiker gezien.

    Een team van lokale Fietsersbondleden fietst gedurende een aantal weken door de gemeente. Met een app maken ze ter plekke een foto van een verbeterpunt inclusief korte notitie en categorisering. De meldingen zijn direct te bekijken in een GIS-omgeving.
    Onze ervaring in Ede leert dat er al snel een flinke lijst van fietsverbeterpunten ontstaat. Graag vertel ik je hier meer over.

    Veel verbeteringen zijn snel te realiseren en te financieren uit het reguliere onderhoudsbudget.
    Hiermee laat de gemeente slagvaardigheid zien – waarvan op social media dan weer verslag kan worden gedaan.

      

    De Fietsfluisteraar: wat vinden fietsers nu echt van de fietsinfra in uw gemeente? door Christian Evers, Jaap Kamminga

  • 14:00 - 14:30FietsexperienceTiberius  Benders 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    In deze sessie staan we kort stil bij de mobiliteitsuitdagingen van de moderne metropool en de rol van beleidsmakers daarin. Aansluitend krijgt u zelf de gelegenheid om de verschillende elektrische bakfietsen te testen. Let op: maximaal 15 deelnemers. Vol = Vol. 

    Fietsexperience door Tiberius Benders

  • 14:00 - 14:30DeelfietsenSandra  NijënsteinBart  Christiaens 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    De afgelopen jaren zijn verschillende deelfietsinitiatieven gestart. Na aanvankelijke problemen heeft Rotterdam samen met marktpartijen grip op de situatie gekregen. Gebaseerd op leerervaringen heeft Rotterdam in de nieuwe beleidsaanpak uitgangspunten voor de toekomst vastgesteld. Daarin wordt o.a. een nieuwe samenwerkingsvorm vastgelegd (vergunningen), wordt ingegaan op interoperabiliteit en wordt geanticipeerd op de snelle uitbreiding van de markt met andere deeltweewielerconcepten, zoals de bakfiets, elektrische snorfietsen en elektrische steps.

    Voor de invulling van het eerste en laatste stukje van de reis introduceert HTM dit jaar andere manieren van vervoer, zoals ook een deelfietssysteem. Via een pilot in samenwerking met gemeente Den Haag gaat HTM ervaren hoe de deelfietsen aansluiten op het openbaar vervoer en hoe we hier, ook voor andere gebieden, van kunnen leren.

    Graag delen we onze lessen en graag we met u in gesprek over mogelijkheden elders in het land.

      

    Deelfietsen door Sandra Nijënstein, Bart Christiaens

  • 14:00 - 14:30Een fietsend meetnet voor groene fietsroutesStephen van AkenEric van Dijk 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    De provincie Utrecht wil inzicht krijgen in de luchtkwaliteit in het algemeen en op fietsroutes in het bijzonder. We hebben de ambitie om ‘groene fietswegen’ in kaart te brengen met behulp van het mobiel verzamelen van data, die iets zegt over het ‘groene’ karakter van de fietswegen. Schone of verontreinigde de lucht langs fietsroutes is alleen te meten met een sensor op de fiets die de effecten op de afgelegde route ook echt meet. Vijfhonderd fietsers helpen mee om (open) data te verzamelen over fijnstofconcentraties en het gebruik van de fietsinfrastructuur. Samen met TNO en RIVM onderzoeken wij de (on)mogelijkheden die het fietsnet biedt en vergelijken wij verschillende databronnen en meetsystemen. Wij praten graag verder over de kansen die projecten als deze bieden.

      

    Een fietsend meetnet voor groene fietsroutes door Stephen van Aken, Eric van Dijk

  • 14:00 - 14:30Fiets als verbinder in regionale samenwerkingSjoerd  HoekstraChristien  Rodenburg 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    We vertellen iets over de totstandkoming van het Regionaal Uitvoeringsprogramma Fiets. Tijdens de sessie willen we het hebben over de ‘lessons learned’: op wat voor wijze organiseren we een regionale samenwerking tussen gemeenten onderling, provincie en andere bereikbaarheidsprogramma’s (Goedopweg, REP, U Ned)? Hoe betrekken we bestuurders en hoe zorgen we voor ambtelijk en bestuurlijk draagvlak van het Uitvoeringsprogramma Fiets?

    In deze sessie willen we de volgende zaken uitlichten:

    • • Kansen en obstakels voor gemeentelijke samenwerking;
    • • Hoe verschillende ambitieniveaus af te stemmen;
    • • Ambtelijke en politieke werkelijkheden bij elkaar brengen;
    • • Concrete handvaten vinden voor samenwerking;
    • • Omgaan met pers en media-aandacht.

    Dit doen we aan de hand van voorbeelden uit Friesland (Sjoerd) en Utrecht / U10 (Christien).

    Regio Zuidoost Fryslân
    In een diverse en overwegend landelijke regio het fietsgebruik stimuleren en in een korte periode een grond voor inhoudelijke samenwerking vinden. Dat was de vraag van de regio Zuidoost Fryslân (Heerenveen, Opsterland, Ooststellingwerf, Smallingerland en Weststellingwerf). In een periode van ongeveer acht weken hebben de gemeenten met elkaar gediscussieerd over mogelijke fietsprojecten, stimuleringsmaatregelen en comfortmaatregelen voor fietsers. Op basis van deze discussies heeft Royal HaskoningDHV een ambitieuze Fietsagenda opgesteld die door alle betrokken wethouders is ondertekend.

    In 2019 gaan deze gemeenten gezamenlijk, met een gedeelde financiering aan de slag om deze projecten te realiseren. Zo heeft een intensieve samenwerking en korte voorbereiding van 8 weken de basis gelegd voor een fundamentele en structurele samenwerking & versterking van de fietscultuur in ZO-Fryslân! Maar, minstens zo belangrijk, dit was voor de pers en de regionale kranten ook nadrukkelijk aanleiding om aandacht te besteden aan de fietsen en kansen voor de fiets: verschillende krantenartikelen en reportages zijn naar aanleiding van deze acties gemaakt.

    Utrecht
    Om de ambitieuze doelstellingen uit de regionale fietsvisie te realiseren wil de U10 een Regionaal Uitvoeringsprogramma opstellen. De provincie werkt op dit moment aan 7 verschillende Snelfietsroutes. Maar het regionaal fietsnetwerk in Utrecht is veel groter. Het Uitvoeringsprogramma bestaat uit infrastructurele maatregelen die gemeenten hebben aangedragen ten behoeve van de fiets. Om de impact van de maatregelen te vergroten, willen de gemeenten de projecten in samenhang prioriteren ten behoeve van de programmatische uitvoering. Voor deze maatregelen is samen met ambtenaren en bestuurders van alle gemeenten een afwegingskader opgesteld. Het afwegingskader geeft inzicht in het regionaal belang, de haalbaarheid (o.a. planning, draagvlak) en kosten vs. baten (verkeersveiligheid, comfort, doorstroming, bijdrage aan Minder Hinder etc.) van de maatregelen. Het afwegingskader is daarmee een hulpmiddel om objectief projecten te prioriteren op basis van hun kenmerken.

    Met het Uitvoeringsprogramma gaat de U10 in gesprek met de provincie. Met het Uitvoeringsprogramma proberen de gemeenten voorbij hun eigen belang te kijken naar het belang van projecten voor de bereikbaarheid van de hele regio.

    Fiets als verbinder in regionale samenwerking door Sjoerd Hoekstra, Christien Rodenburg

  • 14:00 - 14:30Pecha Kucha (3x 10 minuten)Tessa  LeferinkBo  BosSjors van DurenGeert de Leeuw 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Doorrijden of afstappen? Proef met dynamische bebording 
    Het hoge aantal voetgangers en fietsers op de smalle winkelstraten langs de Oudegracht in Utrecht, zorgen bij voetgangers een gevoel van verkeersonveiligheid. Gemeente Utrecht erkent dit probleem en heeft gekozen om venstertijden voor fietsers in te stellen. De gemeente wil innovatief inzetten op gedragsbeïnvloeding en deed een ‘nudging’ proef.

    (XTNT - Bo Bos en Geert de Leeuw) 

    De straat spreekt! Waarom we meer op straat moeten vragen.
    Een betoog op basis van ervaringen om fietsers te vragen naar hun frustraties en verlangens. Offline met een klapbord en online met begrijpelijk beeldmateriaal. De rijke bron aan lokale kennis van fietsers en omwonenden wordt slechts zelden benut. Dat is zonde. Vraag om input voor een beter en breder gedragen ontwerp of beleidsstuk

    (Witteveen+Bos - Tessa Leferink) 

    Recreatieve fietsroutes met kansen voor utilitair medegebruik
    Gemeente Veldhoven wil utilitaire en recreatieve fietsen in een landelijk gebied combineren en bijdragen aan een duurzame bereikbaarheid van de Brainport Eindhoven. Royal HaskoningDHV heeft de gemeente geadviseerd met een pragmatische aanpak, tijdens deze Pecha Kucha nemen we u in 20 stapjes mee in het werk- en denkprocecs dat we gezamenlijk hebben doorlopen.

    (Royal HaskoningDHV -  Sjors van Duren)

      

    Pecha Kucha (3x 10 minuten) door Tessa Leferink, Bo Bos, Sjors van Duren, Geert de Leeuw

  • 14:00 - 14:30Omgevingswet en fiets voor creatievelingen Wilma  SlingerSietze  Faber 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    De Omgevingswet integreert alle wet- en regelgeving voor de fysieke leefomgeving en treedt in 2021 in werking. Vooruitlopend hierop werkt een groot aantal gemeenten en provincies op dit moment aan omgevingsvisies. Deze visies bieden concrete kansen om de leefbaarheid en vitaliteit van steden en dorpen te verbeteren. Alle kans dus om duurzame vervoerwijzen zoals de fiets en de voetganger hierin een belangrijke plek te geven! Het nieuwe Omgevingswetstelsel geeft daarnaast nog meer mogelijkheden in vergelijking met de huidige situatie. Wat te denken van een eigen vergunningstelsel ‘op maat’ in het Omgevingsplan (het huidige bestemmingsplan)?

    In deze sessie willen we deelnemers:

    • Bewustmaken: (WHY) waarom is de omgevingswet/visie een mooie kans voor gemeenten om lopen en fietsen te stimuleren om tot een vitale openbare ruimte te komen
    • Laten overnemen: (HOW) hoe kan dit een plek in een omgevingsvisie, het programma en het plan van de gemeente vinden? Wat gaat er straks anders dan nu? We willen dit doen aan de hand van praktijkcases over o.a. de schoolomgeving.
    • Inspireren: (WHAT) door aansprekende voorbeelden van andere gemeenten te laten zien hoe dit gedaan kan worden
    • Verbinden (MET WIE): wie kunnen de gemeenten helpen hiermee? Daar kunnen wij en leden van onze taskforce Omgevingswet en fiets bij helpen.

    Medewerking aan deze sessie wordt verleend door Wilma Slinger van CROW, en Sietze Faber (Omniplan) die betrokken zijn bij de Tour de Force voor het thema ‘Omgevingswet en fiets’.

      

    Omgevingswet en fiets voor creatievelingen  door Wilma Slinger, Sietze Faber

  • 14:00 - 14:30Film: why we cycle/gewoon fietsen Gertjan  Hulster 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Gewoon fietsen laat zien welke onbedoelde effecten fietsen heeft. Voor Nederlanders is dat gesneden koek. Daarom worden deze factoren vaak over het hoofd gezien. Door ons bewust te worden van de impact van het fietsen op onszelf en de maatschappij wordt het draagvlak van de fiets versterkt en kunnen er meer op de fiets toegesneden voorzieningen komen. De film duurt 50 minuten en valt gedeeltelijk over workshopronde 3 heen. 

    Film: why we cycle/gewoon fietsen  door Gertjan Hulster

  • 14:35 - 15:05Workshopronde 3  20190620congreslocatie
  • 14:35 - 15:05FietsexperienceTiberius  Benders 20190620congreslocatiecongreslocatie

    In deze sessie staan we kort stil bij de mobiliteitsuitdagingen van de moderne metropool en de rol van beleidsmakers daarin. Aansluitend krijgt u zelf de gelegenheid om de verschillende elektrische bakfietsen te testen. Let op: maximaal 15 deelnemers. Vol = Vol. 

    Fietsexperience door Tiberius Benders

  • 14:35 - 15:05Groepen wielrenners naar de rijbaanHans  GodefrooijRobert  Hulshof 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Het is druk op veel Nederlandse fietspaden. Dat is goed nieuws, want fietsen is gezond, duurzaam en efficiënt. Maar als het té druk wordt, leidt dat tot problemen, zoals onveilige situaties, doorstromingsproblemen en (onderlinge) irritaties. Uit eerder onderzoek bleek dat wielrenners op het fietspad discomfort ervaren vanwege naast elkaar rijdende (langzamere) fietsers en door fietsers die niet aan de kant gaan. Veel recreatieve fietsers klagen juist over (onvoorzichtige) wielrenners die met groot snelheidsverschil inhalen.

    CROW-Fietsberaad, de NTFU en de provincie Drenthe hebben in een pilotproject laten onderzoeken of het verplaatsen van groepen wielrenners naar de rijbaan een kansrijke maatregel is waarmee de verkeersveiligheid wordt verbeterd.

    Het onderzoek, dat door DTV Consultants is uitgevoerd, richtte zich op het achterhalen van het gedrag en de mening van wielrenners en andere weggebruikers, en op het in beeld brengen en beoordelen van de ontmoetingen die hebben plaatsgevonden. Hiervoor zijn ritten van groepen wielrenners op de rijbaan en op het fietspad gefilmd en zijn de wielrenners en andere fietsers gevraagd naar hun ervaringen.

    In onze presentatie geven we inzicht in het gedrag van groepen wielrenners en andere weggebruikers; zowel wanneer wielrenners op het fietspad rijden, als wanneer ze op de rijbaan rijden. Ook wordt ingegaan op de mate van gevaar en hinder voor de verschillende weggebruikers in de beide situaties.

      

    Groepen wielrenners naar de rijbaan door Hans Godefrooij, Robert Hulshof

  • 14:35 - 15:05Fietskansen verzilveren bij Rijkswaterstaat-projectenAlan  HoekstraKees van der Reijden 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Een van de grote opgaven waar Rijkswaterstaat momenteel voor staat, is de Vervanging- en Renovatie van een groot aantal bruggen, sluizen en viaducten die in de na-oorlogse tijd zijn gebouwd.

    Rijkswaterstaat wil deze opgave aangrijpen om fietsroutes te optimaliseren en fietsen te bevorderen. We kijken gebiedsgericht en zoeken naar meekoppelkansen voor de fiets: kan er tegelijkertijd een fietsroute worden gerealiseerd of uitgebreid, of kunnen we een barrière voor de fiets wegnemen? Daarnaast hebben we aandacht voor de fiets tijdens de realisatie van de projecten: bestaande fietsverbindingen moeten toegankelijk blijven, en fiets kan een rol spelen in het opvangen van hinder voor autoverkeer. Hopelijk met blijvende gedragsverandering tot gevolg.

    In de sessie geven we een korte achtergrond van waarom RWS zich met de fiets bezighoudt en met welke activiteiten. Ook lichten we het V&R-programma toe en vertellen waar kansen zitten voor meekoppelen met fietsprojecten. Vervolgens gaan we met de deelnemers in discussie over een aantal dilemma’s die we daarbij tegenkomen.

      

    Fietskansen verzilveren bij Rijkswaterstaat-projecten door Alan Hoekstra, Kees van der Reijden

  • 14:35 - 15:05Nieuwe manieren voor het omleiden van fietsers: Fietsgedrag en wegwerkzaamhedenWilleke  AdriaanseJosse de Bruijne 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Amsterdam is een dynamische stad. Gedurende heel het jaar, en door de gehele stad, poppen wegwerkzaamheden op, als paddestoelen uit de grond. Om het verkeer goed om het werk heen te leiden zonder al te veel oponthoud en ongemak is vaak een uitdaging. Dit geldt met name voor de grote stromen fietsers die zich dagelijks door de stad bewegen. Met zo’n 650 000 dagelijkse ritjes, is de fiets het meest gebruikte vervoersmiddel in de stad.

    Fietsers zijn eraan gewend bepaalde routes te fietsen en keuze’s worden onderweg vaak onbewust gemaakt. Veel fietsers negeren omleidingsroutes tot zij niet meer verder kunnen. Dit zorgt voor uitdagingen voor diegenen die fietsers goed om werken heen willen leiden.

    In Amsterdam zoeken we naar nieuwe manieren om wayfinding en Informatievoorziening voor fietsers te verbeteren. Dit doen we door de huidige methode onder de loep te nemen en suggesties te doen voor verdere optimalisatie. Door gebruik te maken van camera analyses en wifi detectie worden de gekozen routes van fietsers zichtbaar gemaakt. In aanvulling hierop wordt er geëxperimenteerd met nieuwe methoden om zo meer te data verzamelen over hoe fietsers het beste kunnen worden gestuurd.

    Nieuwe innovatieve methoden om fietsers moeiteloos om werkzaamheden heen te leiden worden getest. De resultaten helpen om een set van tools te ontwikkelen die in verschillende verkeerssituaties kunnen worden ingezet. Het doel is om de fietser meer informatie te geven over wat zij kunnen verwachten en meer zekerheid dat de aangegeven omleidingsroute leidt naar de eindbestemming.  

      

    Nieuwe manieren voor het omleiden van fietsers: Fietsgedrag en wegwerkzaamheden door Willeke Adriaanse, Josse de Bruijne

  • 14:35 - 15:05Appen op de fiets over één week verboden. Wat betekent het verbod voor jongeren? En voor interventies gericht op veilig fietsen?Esther  TimmermansGuerchôm van Iperen 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Over een week is het zover: een algeheel verbod in het verkeer op het gebruik van mobiele elektronische apparaten. Wat betekent dit voor jongeren? Niet meer appen, snappen of instagrammen op de fiets! TeamAlert heeft in kaart gebracht wat jongeren vinden van dit verbod en hoe zij hier mee om willen gaan. Tijdens een interactieve sessie deelt TeamAlert deze kennis en gaan we het debat met elkaar aan over de rol van dit verbod binnen interventies gericht op veilig fietsen.

      

    Appen op de fiets over één week verboden. Wat betekent het verbod voor jongeren? En voor interventies gericht op veilig fietsen? door Esther Timmermans, Guerchôm van Iperen

  • 14:35 - 15:05Fietsen op de veiligheidsbalansGJ  Wijlhuizen 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    In het kader van de verkeersveiligheid een beschouwing over het feit dat de fiets een balansvoertuig is. Illustratie met ongevalscijfers en onderzoeksgegevens en geïllustreerd met beeldmateriaal. Discussie over implicaties van balanseigenschappen van fiets op infrastructuur die veilig moet zijn voor alle doelgroepen.

      

    Fietsen op de veiligheidsbalans door GJ Wijlhuizen

  • 14:35 - 15:05De fietsfamilie en de familie van fietsers. De fietsvisie 2040 van de FietsersbondWim  BotSaskia  Kluit 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    De Fietsersbond heeft in het afgelopen jaar een visie op de fiets in 2040 ontwikkeld. Centraal daarin staat dat er voor alle leden van de fietsfamilie een goede plek op de weg moet zijn en dat de Fietsersbond er wil zijn voor alle soorten fietsers. De Fietsersbond wil fietsgeluk voor iedereen mogelijk maken en heeft daartoe een serie doelen en voorstellen ontwikkeld. In de sessie zullen de hoofdlijnen  van de visie worden gepresenteerd en willen we inventariseren welke stakeholders we nodig hebben om de visie handen en voeten te geven. 

    Tijdens deze sessie presenteert de Fietsersbond de hoofdlijnen van de nieuwe fietsvisie 2040. De Fietsersbond wil fietsgeluk mogelijk maken voor iedereen, voor alle leden van de fietsfamilie en voor alle soorten. In het tweede deel willen we samen met de aanwezigen inventariseren welke stakeholders we daarbij nodig hebben.

      

    De fietsfamilie en de familie van fietsers. De fietsvisie 2040 van de Fietsersbond door Wim Bot, Saskia Kluit

  • 14:35 - 15:05Snelfietsroute: de versneller voor gedragsverandering Ewoud  VinkJolanda  Smit 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    “Fietssnelwegen comfortabel maar automobilisten hebben hardnekkige gewoonte”, kopte NOS enkele weken geleden. Gedragsverandering is moeilijk en vraagt veel aandacht. En dat (h)erkennen we in Brabant. Om te zorgen dat de aanleg van snelfietsroutes wel aanleiding is voor automobilisten om over te stappen naar de (elektrische) fiets, ondersteunt de werkgeversbenadering het Brabant mobiliteitsnetwerk de provincie en gemeenten bij het maken van fietsstimuleringsplannen en het vormgeven van een werkgeversbenadering. En hierbij wachten we niet tot de infrastructuur er ligt: direct na het sluiten van de bestuursovereenkomst om de route aan te leggen, gaat het bmn ook aan de slag. Concreet betekent dit dat het bmn werkt in de vijf grote Brabantse steden, en op plekken als Veghel, Waalwijk, Uden, Oss, Heusden, Oosterhout, Cuijk en Gilze Rijen. Overal bieden we maatwerk: want één en dezelfde aanpak werkt niet. En kijken we hoe we fietsen slim kunnen stimuleren, samen met werkgevers, gemeenten, parkmanagement, ondernemersverenigingen en marktpartijen. 

    De provincie Noord-Brabant is niet de enige die aan de slag is met fietsstimulering en werkgeversbenadering rondom snelfietsroutes. Wij willen de sessie graag zo inrichten, dat we de kennis uit het land bij elkaar kunnen brengen, zodat alle aanwezigen (ook wij) hiervan leren.

      

    Snelfietsroute: de versneller voor gedragsverandering  door Ewoud Vink, Jolanda Smit

  • 15:15 - 15:45Pauze  20190620congreslocatie
  • 15:45 - 16:15Workshopronde 4  20190620congreslocatie
  • 15:45 - 16:15Grip op weesfietsenJacob de Vries 20190620congreslocatiecongreslocatie

    Elke gemeente die de fiets wil stimuleren loopt er op een gegeven moment tegenaan. Weesfietsen. Fietsen die niet of nauwelijks gebruikt worden en hun bestaan als wrak eindigen. Aard en omvang van het probleem is niet te onderschatten, circa 15 procent van de geparkeerde fietsen op straat wordt nauwelijks gebruikt, en neemt kostbare ruimte in op straat. Maar van wie zijn ze eigenlijk? Zijn ze wel van iemand? Waar komen ze vandaan, waar tref je ze vooral aan en waarom worden ze eigenlijk überhaupt achtergelaten?

    Op dit moment wordt er vooral aan twee knoppen gedraaid. Rekken bijplaatsen is feitelijk een ontkenning van de problematiek. Handhaven is wel effectief en waarschijnlijk onmisbaar, maar duur en vereist een lange adem. Hoe effectief zijn deze maatregelen en welke andere instrumenten zijn er nog voorhanden om hierop in te kunnen grijpen? Vast staat in ieder geval dat meer kennis over de weesfiets noodzakelijk is om een verantwoorde aanpak te kunnen bieden voor het probleem van de weesfiets. Een inkijkje in de motieven en de statistieken achter het achtergelaten van de fiets.

      

    Grip op weesfietsen door Jacob de Vries

  • 15:45 - 16:15Pop up fietscafé; een interventie om wederzijds tussen gebruikers van het fietspad te creërenErik  Tolboom 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Het fietspad wordt gebruikt door een grote verscheidenheid aan fietsers (racefietsers, e-bikers, gezinnen, scholieren) ieder fietst op zijn eigen tempo en op zijn eigen manier. Soms ergeren verschillende gebruikersgroepen zich aan elkaar. De alliantie samen fietsen, is een samenwerking tussen de ANWB, Fietsersbond, Fietsplatform, VeiligheidNL, KNWU en NTFU, als vertegenwoordigers van verschillende gebruikersgroepen van het fietspad werken we samen om drukte en gevaarlijke situaties zoveel mogelijk te voorkomen. Dit doen we vooral door het goede voorbeeld te geven, elke partij vanuit haar eigen kracht en voor haar eigen achterban, maar met oog voor de belangen van de andere gebruikers. Met positieve, praktische en concrete initiatieven, bestaande en nieuwe. We zijn van mening dat we het fietsplezier kunnen vergroten door rekening met elkaar te houden en elkaar de ruimte te geven. Vanuit die visie is het idee voor een pop up fietscafé ontstaan.

      

    In het pop up fietscafé brengen we de verschillende soorten gebruikers bij elkaar en laten we ze op een andere manier kijken naar elkaars gedrag, maar ook naar hun eigen gedrag. Met gratis koffie en appeltaart worden fietsers verleid om af te stappen en met elkaar in gesprek te gaan. Daarbij worden verschillende interactieve methodes gebruikt. De eerste pop up cafés hebben inmiddels plaatsgevonden en tijdens deze sessie delen we de ervaringen met u. We laten we u de verschillende interactieve methodes zien en ervaren. Ook leggen we uit  hoe u zelf een pop up fietscafé kunt initiëren en/of uitvoeren.

    Pop up fietscafé; een interventie om wederzijds tussen gebruikers van het fietspad te creëren door Erik Tolboom

  • 15:45 - 16:15FietsexperienceTiberius  Benders 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    In deze sessie staan we kort stil bij de mobiliteitsuitdagingen van de moderne metropool en de rol van beleidsmakers daarin. Aansluitend krijgt u zelf de gelegenheid om de verschillende elektrische bakfietsen te testen. Let op: maximaal 15 deelnemers. Vol = Vol. 

    Fietsexperience door Tiberius Benders

  • 15:45 - 16:15Mobiliteitsarmoede verzachten door fietsgebruikAngela van der KloofKamieke van de Riet 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Met de veranderingen in het mobiliteitsdomein, waaronder de verschuiving van openbaar vervoer naar gedeelde mobiliteit, komt er ook meer aandacht voor mobiliteitsgeluk en mobiliteitsarmoede. De rol van de fiets is daarin onderbelicht. Terwijl met de fiets de actieradius enorm kan toenemen op een gezonde en duurzame manier. In opdracht van de provincie Noord-Brabant (programma’s Mobiliteit en Versterken Sociale Veerkracht) voerden Mobycon en Zet een verkenning uit naar fietseninitiatieven in het kader van het verzachten van mobiliteitsarmoede.

    De aanleiding voor deze verkenning ligt in de vraag ‘waar ligt de sleutel tot het verbinden van de domeinen fietsmobiliteit en sociale veerkracht om te komen tot fietsgebruik door mensen die in mobiliteitsarmoede leven?’ De centrale vraag in de verkenning was: ‘Hoe ontstaan fietseninitiatieven en wat zijn de factoren die de volhoudbaarheid bevorderen?’

      

    Mobiliteitsarmoede verzachten door fietsgebruik door Angela van der Kloof, Kamieke van de Riet

  • 15:45 - 16:15Fietsstraten, de doodsteek voor de middenstand? Kees van OmmerenRenee van der West 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Steeds meer gemeenten kiezen voor autoluwe straten, onder andere om meer ruimte voor fietsers en voetgangers te creëren. Waar veel inwoners deze ontwikkeling toejuichen roept het bij winkeliers vaak weerstand op. Kunnen zij wel net zo veel verdienen als de winkels per auto minder goed bereikbaar zijn? Besteden voetgangers en fietsers wel evenveel? Vragen waar gemeenten (nog) geen eenduidig antwoord op hebben, maar wel vragen die een belangrijke rol spelen in de besluitvorming. Wat zijn de echte effecten van autoluwe straten op de detailhandel en welke mythen bestaan hierover? Om deze vragen te beantwoorden presenteren wij tijdens een interactieve sessie een ‘state-of-the-art’ van onderzoeken en beschikbare data (analyses) en nodigen we aanwezigen uit om praktijkervaringen te delen. We bespreken of het op basis daarvan mogelijk is om voorspellingen te doen voor specifieke situaties voor verschillende typen winkels en andere voorzieningen. Of is er nog onvoldoende kennis over dit onderwerp? Wat zijn dan de witte vlekken en welke stappen kunnen we zetten om de vragen van bezorgde ondernemers te kunnen beantwoorden?

      

    Fietsstraten, de doodsteek voor de middenstand?  door Kees van Ommeren, Renee van der West

  • 15:45 - 16:15Het jaar van de waarheid voor EnschedeBenjamin  Groenewolt 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Enschede heeft de ambitie om Fietsstad 2020 te worden. Deze ambitie is vastgelegd in de Fietsvisie 2012 en unaniem aangenomen door de gemeenteraad, waarbij de ambitie voor het aandeel fiets op korte ritten zelfs verhoogd is door de raad. Een ambitieuze keuze.

    De visie bestond uit een flinke investeringsagenda voor infrastructuur. Hierbij wordt ingezet op de aanleg van de fietssnelweg F35 en het ontwikkelen van een fietsnetwerk door de wijken. De regionale ambitie met een hoge kwaliteitsuitgangspunten heeft er toe geleid dat de F35 tussen Hengelo en Enschede onlangs is uitverkozen tot beste van Nederland. Het fietsnetwerk door de wijken is de laatste jaren door de aanleg van fietsstraten steeds verder ontwikkeld, maar kent ook nog een flinke opgave voor de toekomst.

    Naast de infra-maatregelen zijn communicatie en gedragsmaatregelen een belangrijk onderdeel van de visie. Sinds 2016 loopt daarom de campagne Enschede Fietsstad 2020, waarbij wordt ingezet op het promoten van fietsen. De focus ligt hierbij op het verleiden van de eigen inwoners om ritten korter dan 7,5 km zoveel mogelijk op de fiets te doen. Dit om de stad bereikbaar te houden voor extern verkeer dat vaker is aangewezen op de auto.

    Enschede heeft de laatste jaren veel activiteiten uitgevoerd, waarbij een pragmatische insteek is gekozen. Hierdoor is vaak gekozen om te ‘doen’! Dit heeft een hoop reacties en ervaringen opgeleverd. Kenmerkend voor Enschede is daarbij de focus op alle fietsers: de bestaande fietser is net zo goed onderdeel van de doelgroep als de te verleiden automobilist.

      

    Het jaar van de waarheid voor Enschede door Benjamin Groenewolt

  • 15:45 - 16:15'De fietsstad van Nederland worden: hoe pak je dat aan?'Robert  Derks 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Houten is gekozen tot beste fietsstad van Nederland. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? Wat waren de (lokale) motieven? Wilde Houten eigenlijk wel fietsstad worden?
    Wat is de sleutel tot het succes van een fietsstad, en waar begin je mee? Stedenbouwkundige Robert Derks, die de ontwikkeling van fietsstad Houten vanaf het allereerste begin heeft meegemaakt en er tot zijn pensioen aan heeft gewerkt, gaat van alles vertellen over wie Houten in zijn huidige vorm heeft bedacht, welke ontwerpprincipes zijn gehanteerd en hoe de rolverdeling was. Ook licht hij toe in welke culturele en politieke context dit gebeurde. Hij gaat in op de vraag of de Houtense principes bruikbaar zijn voor de nieuwe woningbouwopgaven en bij herontwikkeling van bestaande steden. En hoe we in de toekomst nieuwe (mens- en) fietsvriendelijke steden kunnen realiseren. Het wordt kortom een inspirerende sessie over het verband tussen stedenbouw en fietsen.

      

    'De fietsstad van Nederland worden: hoe pak je dat aan?' door Robert Derks

  • 15:45 - 16:15Met overzicht kunnen we gemakkelijker bijsturen en versnellen!Joost de KruijfRoger  Heijltjes 20190620congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Nederland heeft zichzelf een ambitieus doel gesteld: 20% meer fietskilometers in 2027 t.o.v. 2017. Het completeren van het fietsnetwerk, optimalisatie van de keten fiets-OV en het verhogen van de fietsveiligheid zijn belangrijke thema’s. Om succes te kunnen vieren, is bewijs nodig en de mogelijkheid om tussentijds bij te sturen. Brabantstad Fiets heeft een demarrage uitgevoerd voor tussentijdse bonificatiepunten door een interactief fietsmonitoringsdashboard te ontwikkelen.

    Het dashboard biedt inzicht in OViN-data, fietstellingen, de relatie fiets en weersomstandigheden, de kwaliteit van de keten fiets-OV, Bicycle Oriented Development en de CO2-impact van fiets. Daarbij hebben de Brabantse partners direct ook rekening gehouden met een landelijke schaalsprong door de OViN-analyses direct te visualiseren voor alle provincies. Door direct aan te sluiten bij de data-standaarden van NDW en bijvoorbeeld het KNMI, is het voor alle Nederlandse wegbeheerders mogelijk de fietsdata te ontsluiten. Hiermee wordt direct invulling gegeven aan de landelijke kennis en -informatiebehoefte gecoördineerd vanuit Tour de Force.

    De Brabantstadpartners wil graag collega wegbeheerders uitnodigen om (1) gebruik te maken van de innovatie en (2) aanvullende informatiebehoeften te integreren. Dit draagt direct bij aan TdF-doel 8: Kennisinfrastructuur, waarin Breda University of applied sciences bouwt aan een actieve Learning Community voor fietsdata en -kennisacceleratie.

      

    Met overzicht kunnen we gemakkelijker bijsturen en versnellen! door Joost de Kruijf, Roger Heijltjes

  • 16:15 - 17:15Borrelen en bekendmaking winnaar Tour de Force innovatieprijs  20190620congreslocatie

Alle filters verwijderen (reset)

Terug naar boven