Programma

U vindt hier het online-programma van donderdag 3 september en donderdag 19 november 2020.

  • TijdTitelSpreker
  • 13:30 - 14:00Ontvangst  20200903congreslocatie

    Log alvast in en ontmoet andere deelnemers en partners in de Expo.

    Ontvangst

  • 14:00 - 14:05WelkomBram  Douwes 20200903congreslocatie

    De dagvoorzitter heeft u van harte welkom. En legt u de tool uit; wat kunt u vandaag verwachten en op welke knoppen kunt u drukken?

    Welkom door Bram Douwes

  • 14:05 - 14:20Wethouder Ufuk KâhyaUfuk  Kâhya 20200903congreslocatie

    Fietsen staat voor vitaliteit. Welkom in 's-Hertogenbosch in de provincie Noord-Brabant..

    Wethouder Ufuk Kâhya door Ufuk Kâhya

  • 14:20 - 14:30Netwerken  20200903congreslocatie

    Vergroot je fietsnetwerk: maak kennis met met professionals die je nog niet kent en praat bij met bekenden via de unieke netwerkfunctie! 

    Netwerken

  • 14:35 - 15:051e ronde parallelsessies  20200903congreslocatie

    Neem deel aan de parallelsessie van jouw keuze 
    Keuzestress? Geen nood: alle sessies worden opgenomen en kun je op een later moment terugkijken*

    1e ronde parallelsessies

  • 14:35 - 15:05Pecha Kucha: korte presentaties van maximaal 8 minutenEsther  TimmermansSandra van BaarsJeanette van 't ZelfdeInge  VeliscekSjoerd  GallmannSabine  Schonk 20200903congreslocatiecongreslocatie

    Het ANWB-Kinderfietsenplan: ieder kind een fiets! 
    Een fiets is meer dan een vervoersmiddel. Voor kinderen is fietsen een manier om mee te doen, vrijheid te voelen
     en de wereld te ontdekken. Het aanschaffen van een fiets is voor 1 op de 9 kinderen (en in grote steden 1 op 5 kinderen!) veelal een te dure, onmogelijke uitgave. ANWB vindt dat ieder kind recht heeft op een fiets. Daarom hebben we in 2015 het Kinderfietsenplan gelanceerd.  Sindsdien heeft de ANWB 15.000 fietsen verzameld, opgeknapt en verspreid onder kinderen. In het kader van de Tour de Force werken vijf gemeenten nu aan een eigen Kinderfietsenplan,bijgestaan door en gebruikmakend van de expertise van de ANWB. Aandachtspunten en lessons learned worden gedeeld. 
    Door Jeanette van 't Zelfde en Inge Veliscek


    Van 8 naar 1
    TeamAlert deed in 2019 onderzoek onder 12-14 jarigen naar het gedrag op de fiets en in fietsgroepen. Waarom fietsen jongeren met z’n drieën naast elkaar en schieten zij zonder op of om te kijken de rotonde op? Hoe ervaren jongeren zelf hun eerste fietstocht naar de middelbare school? Het blijkt dat groepsdruk en risicoperceptie hierin een belangrijke rol spelen. De resultaten van het onderzoek bieden inzicht en aanknopingspunten voor het traject V8N1. Wij delen deze resultaten en de praktische toepassing van het traject V8N1 graag in deze sessie. 
    Door Sandra van Baart en Esther Timmermans 
     

    Testen in het NS Fiets InnovatieLab
    Ruim 45% van de reizigers komt met de fiets naar het station en de verwachting is dat dit percentage de komende jaren verder groet. Ook het aantal OV-fietsritten, voor het laatste stukje van de reis, groeit ieder jaar aanzienlijk. Om deze groei te faciliteren en te bevorderen werkt NS in het Fiets InnovatieLab aan de ontwikkeling van verschillende innovaties voor fietsparkeren en OV-fiets. Onlangs zijn verschillende innovaties getest in de praktijk, samen met onze reizigers. Dit levert waardevolle informatie op waarmee het product verder ontwikkeld en verbeterd kan worden voordat deze landelijk worden uitgerold en gebruikt. In onze sessie lichten we de innovaties en aanpak binnen het NS Fiets InnovatieLab toe. 
    Door Sabine Schonk en Sjoerd Gallmann

     

     

    Pecha Kucha: korte presentaties van maximaal 8 minuten door Esther Timmermans, Sandra van Baars, Jeanette van 't Zelfde, Inge Veliscek, Sjoerd Gallmann, Sabine Schonk

  • 14:35 - 15:05Fietsparkeren bij HOV in regio Amsterdam, een digitale aanpakBram  NieuwstratenLotte  Rijsman 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    In deze sessie presenteren we een gezamenlijk project van de Vervoerregio Amsterdam en Royal HaskoningDHV. Het project ging over de inventarisatie van het fietsparkeren bij R-Net bushaltes in de regio Amsterdam.

    We beschrijven nut en noodzaak van een inventarisatie van fietsparkeervoorzieningen, in relatie tot de steeds sneller gaande ontwikkelingen rond de ijzersterke Fiets-OV-combinatie.

    Royal HaskoningDHV legt de innovatieve wijze uit waarop zij voor de Vervoerregio en Provincie Noord-Holland te werk is gegaan. We gaan in op digitale werkvormen waarmee we het project hebben uitgevoerd, zoals de digitale inventarisatie, de analyse door middel van GIS-kaarten, het tekenen van de mogelijke nieuwe situaties in schetsen en de oplevering in de vorm van een klikbare powerpoint en iReport.

    Verder kijken we naar de uitkomsten: welke interessante inzichten hebben we opgedaan? Wat kunnen we leren van de opgehaalde informatie? Waar zien we de grootste noodzaak voor fietsparkeren? Waar moeten fietsparkeervoorzieningen bij R-Net haltes aan voldoen? Dit doen we door de online GIS-kaart ter plaatse te laten zien, waarmee we ook de werking van het iReport tonen. We laten een aantal interessante bevindingen zien op de kaarten, en daarna kan het publiek met een link zelf een kijkje nemen op de digitale kaarten.

    Fietsparkeren bij HOV in regio Amsterdam, een digitale aanpak door Bram Nieuwstraten, Lotte Rijsman

  • 14:35 - 15:05Monitoren van fietsroutes  Jacob de Vries 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Introductie 
    In Nederland fietsen we wat af. Het merendeel van de fietsbewegingen hebben een functioneel karakter in de eigen bekende omgeving waar we de routes kennen om de bestemming te bereiken. Toeristen zijn echter in een voor hen vreemde omgeving, maar willen ook vaak ervaren hoe het is om hier te fietsen. Interessant is het om te zien welke keuzes zij maken met dit vervoersmiddel en welke mogelijke afwegingen hieraan ten grondslag liggen.  

    Het onderzoek 
    In het onderzoek is er gebruik gemaakt van gps-loggers en een enquête. Enerzijds om toeristen letterlijk te volgen in hun fietsbewegingen en anderzijds wordt middels het stellen van vragen gedetailleerde informatie verkregen vanuit de toerist.   

    De nog uit te werken resultaten brengen het fietsgedrag van toeristen in kaart: is er een bundeling van routes of rijden toeristen overal en nergens? Hoe kunnen we deze data inzetten om toeristen meer te geleiden? Zijn er vaste punten in hun routes, en zo ja zijn die er dan omdat ze een bepaalde route (bijvoorbeeld routekaartje van de verhuurder) volgen of komen ze maar langs een paar interessante locaties in Amsterdam? 

    Door gegevens van gebruikte routes door toeristen te analyseren kan er gekeken worden of deze stroken met beleidsdoelen ten aanzien van fietsgebruik onder bepaalde doelgroepen. In Amsterdam wordt er bijvoorbeeld zwaar ingezet op de spreiding van toeristen over de gehele regio. Fietsgebruik is een beleidsterrein bij uitstek waarop deze spreiding gemonitord kan worden. Door het in kaart brengen van routes en bestemmingen van toeristen kan er een beeld gegeven worden van deze spreiding. Ook komen er middels de enquête voorwaarden naar boven (type fiets, informatieverstrekking etc.) waaraan voldaan kan worden om toeristen nog meer te stimuleren zich te spreiden over de regio. 

    In de presentatie wordt het onderzoek besproken en ingegaan op verder te ontwikkelen ideeën.


    Monitoren van fietsroutes   door Jacob de Vries

  • 14:35 - 15:05Ouderen blijven langer en veiliger fietsen Juul van RijnBabet  Hendriks 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Hoe bereik je senioren en zorg je ervoor dat zij zelf maatregelen nemen om zo lang mogelijk veilig hun fiets te gebruiken? Door samen met lokale partners zoals de fysiotherapeut en de fietsenmaker in te zetten op het programma Doortrappen. In de workshop laten we zien hoe je dit lokaal kunt uitrollen en welke activiteiten jij eenvoudig kunt inzetten. In deze sessie gaan we elkaar inspireren met creatieve en effectieve interventies en kom je met nieuwe ideeën voor je eigen gemeente thuis. Ook delen we kort enkele inspirerende voorbeelden uit gemeenten die al met Doortrappen zijn gestart.  


    Ouderen blijven langer en veiliger fietsen  door Juul van Rijn, Babet Hendriks

  • 14:35 - 15:05Tijdens de covid-crisis op wereldreis met de Dutch Cycling Embassy Lucas  Harms 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Terwijl de wereld in lock-down is en de covid-crisis overal zijn sporen nalaat, neemt de Dutch Cycling Embassy u mee op wereldreis. We bezoeken steden op diverse continenten en laten zien hoe de covid-crisis een aanleiding vormt om de stratenpatronen anders vorm te geven en in te delen. Hoe kan Nederland hierbij helpen en hoe bewegen we steden overal ter wereld van tijdelijke pop-up naar duurzame en permanente fietsinfrastructuur zoals we die hier al decennia kennen? Ga met ons mee op reis en leer hoe wij onze Nederlandse kennis en kunde in het buitenland vermarkten en verkopen. 


    Tijdens de covid-crisis op wereldreis met de Dutch Cycling Embassy  door Lucas Harms

  • 14:35 - 15:05Dashboard ziekenhuisdata biedt nieuwe informatie!Karin  Klein Wolt 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    In deze sessie wordt het -onlangs in Leeuwarden gelanceerde- unieke dashboard “Verkeersongevallenregistratie Fryslân” getoond. Het dashboard is op initiatief van het ROF ontwikkeld en tot stand gekomen in samenwerking met alle Friese Spoedeisende Hulpafdelingen, de Regionale Ambulancevoorziening Fryslân en VeiligheidNL. Het dashboard biedt niet alleen aanvullende informatie over verkeersongevallen, maar levert ook geheel nieuwe gegevens. Zo werd duidelijk dat Fryslân in 2019 minstens 1.300 fietsslachtoffers telde, terwijl de politie in Fryslân 155 fietsslachtoffers registreerde. Er wordt in de sessie ingegaan op resultaten uit het dashboard, maar ook ervaringen en adviezen om een dergelijk traject lokaal te implementeren komen aan bod.
     

    Dashboard ziekenhuisdata biedt nieuwe informatie! door Karin Klein Wolt

  • 14:35 - 15:05Schwung, meer dan alleen sneller groen! Eric  GreweldingerSanne van Zundert 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    In ’s-Hertogenbosch maken we bij alle verkeersregelinstallaties waarbij fietsers komen gebruik van de Schwung app welke ervoor zorgt dat de fietsers sneller groen krijgen bij de VRI’s. Eric Greweldinger zal uitgebreid ingaan op wat de Schwung app inhoudt en hoe deze werkt. Behalve dat de fietsers sneller groen krijgen levert de Schwung app ook veel data op met betrekking tot fietsers. Sanne van Zundert zal vervolgens ingaan op hoe deze data gebruikt wordt voor het monitoren van de beleidsindicatoren voor ’s-Hertogenbosch.
     

    Schwung, meer dan alleen sneller groen!  door Eric Greweldinger, Sanne van Zundert

  • 14:35 - 15:05Fietsparkeeroplossingen bij grootschalige bouwprojectenHillie  TalensAnita  Dirix 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Met het toenemende fietsgebruik komen ook de daarbij behorende voorzieningen steeds meer onder de aandacht waaronder ook voor het fietsparkeren. Dit heeft al geleid tot een aantal mooie resultaten voor openbare, veelal OV-fietsenstallingen. Zowel de kwaliteit als de uitstraling worden hoog gewaardeerd.

    Maar deze positieve trent zien we niet op alle terreinen. In hoog stedelijk gebied is het organiseren van stallingsvoorzieningen voor kantoren en woningbouwprojecten nog een behoorlijke uitdaging. Ook hier is openbare ruimte schaars, en moeten de oplossingen inpandig worden gerealiseerd. In deze sessie laten we een aantal voorbeelden zien waarvan wij hopen dat een goed voorbeeld doet volgen.
     

    Fietsparkeeroplossingen bij grootschalige bouwprojecten door Hillie Talens, Anita Dirix

  • 15:05 - 15:15Innovatieronde  20200903congreslocatie

    U kunt een korte pitch volgen verzorgd door Falco, Easypath, Armada Mobility, Klaver Fietsparkeren en Bureau de Groot Volker

     

    Innovatieronde

  • 15:15 - 15:25Pauze  20200903congreslocatie

    Pauze en gelegenheid voor een bezoek aan de Expo en netwerken

    Pauze

  • 15:30 - 16:002e ronde parallelsessies  20200903congreslocatie
  • 15:30 - 16:00Voorbeeldboek Fiets: Inspiratie voor fiets in Rijksprojecten Alan  HoekstraMaurits  Lopes Cardozo 20200903congreslocatiecongreslocatie

    De Projecten uit het Voorbeeldenboek Fiets illustreren hoe de fiets van meerwaarde kan zijn in (rijks)infrastructuurprojecten. Er zijn vier categorieën: integrale gebiedsontwikkeling, probleemoplossend vermogen fiets, werk met werk en minder hinder.In de workshop laten we voorbeelden van alle categorieën zien. Van elk voorbeeld nemen we een geleerde les of een inzicht als vertrekpunt om met de deelnemers te verkennen hoe dit past op hun situatie. 

     

    Voorbeeldboek Fiets: Inspiratie voor fiets in Rijksprojecten  door Alan Hoekstra, Maurits Lopes Cardozo

  • 15:30 - 16:00Het fietspad van de toekomst: met welke bril kijk jij? Isabel  LiedtkeMarjolein  Scheepers 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Fietspaden worden steeds drukker en qua gebruik diverser. Tegelijkertijd neemt de positie van de auto in de (binnen)steden af. In deze sessie bediscussiëren we daarom de toekomst van het conventionele fietspad. Dit doen we aan de hand van twee Tilburgse voorbeelden: het Stadhuisplein (project Stadsforum) en de Spoorlaan. Hoe zijn deze straten nu ingericht? Staat doorstromen of verblijven voorop? Hoe nodigt de inrichting ons uit om gebruik van haar te maken? En is dat wat we hier willen? In deze sessie worden deelnemers uitgedaagd om met een andere bril naar onze fietspaden en openbare ruimte te kijken. 


    Het fietspad van de toekomst: met welke bril kijk jij?  door Isabel Liedtke, Marjolein Scheepers

  • 15:30 - 16:00Fietsoversteken over gebiedsontsluitingswegen in de voorrangRico  AndriesseMark van Gurp 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Een beeld zegt meer dan 100 woorden, daarom doen we een plaatje:

    Een beeld zegt meer

    Fietsoversteken over gebiedsontsluitingswegen in de voorrang door Rico Andriesse, Mark van Gurp

  • 15:30 - 16:00Meer-waarde door aantrekkelijkheid en beleving Hillie  TalensMiranda  Thüsh 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    ‘Aantrekkelijkheid’, één van de vijf hoofdeisen voor fietsvriendelijke infrastructuur, was jarenlang ondergeschikt aan de andere hoofdeisen. Recente onderzoeken tonen echter aan dat een aantrekkelijke route goed is voor de beleving van reistijd, snelheid, moeite en veiligheid, voor het draagvlak van voorzieningen en de WOZ-waarde. Een aantrekkelijke route lijkt dus niet alleen van belang voor de recreant maar heeft een brede impact.

    CROW en ThuisraadRO hebben onderzocht welke aspecten bijdragen aan de aantrekkingskracht van fietsroutes en vonden 7 parameters.

    Op het Fietscongres lichten we deze parameters graag toe en laten we zien hoe je de aantrekkelijkheid van fietsinfrastructuur waarborgt.
     

    Meer-waarde door aantrekkelijkheid en beleving  door Hillie Talens, Miranda Thüsh

  • 15:30 - 16:00Dank dat je fietst. Hoe Enschede bijna fietsstad 2020 werdFriso  Metz 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    In 2016 lanceerde de gemeente Enschede de campagne Enschede Fietsstad 2020. In de campagne is iedere vorm van ‘overtuiging met argumenten’ vermeden. In plaats daarvan is enthousiasme gecreëerd en is een gezamenlijke ambitie uitgestraald. Resultaat: 67% kent de campagne, 13% meer fietsgebruik, 70% minder fietsdiefstal. Enschede is uitgeroepen tot de beste grootste fietsstad van 2020.

    Gedragsbeïnvloeding wordt vaak gezien als iets wat lastig te realiseren is. De campagne Enschede Fietsstad 2020 laat zien dat gedragscampagnes eenvoudig en snel te realiseren zijn en heel kosteneffectief zijn. Met positieve psychologie is veel te bereiken in korte tijd. 
     

    Dank dat je fietst. Hoe Enschede bijna fietsstad 2020 werd door Friso Metz

  • 15:30 - 16:00Onderweg naar duurzame stadslogistiek met Schwung Luuk  Misdom 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Per 1 januari 2025 moet de stadslogistiek duurzamer met 0% CO2 uitstoot. In de binnenstedelijke omgeving zijn fietskoeriers dan ook een onmisbare schakel om dit te realiseren. Met de app Schwung van Vialis en Infoplaza helpen we hen om hun reis soepeler te laten verlopen. Zo vragen we prioriteit aan bij verkeerslichten waardoor het aantal stops en reistijd verminderd wordt. Hiermee kunnen zij een hogere kwaliteit leveren en kunnen ook de overige fietsers hiervan profiteren. Weten hoe we dit doen en wat er bij komt kijken? Volg dan onze sessie.
     

    Onderweg naar duurzame stadslogistiek met Schwung  door Luuk Misdom

  • 15:30 - 16:00Lange termijn gevolgen fietsongevallen: een follow up studie Karin  Klein Wolt 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Deze sessie onthult de resultaten van een unieke follow-up studie onder slachtoffers van fietsongevallen. Ruim 800 slachtoffers hebben drie jaar na hun fietsongeval en bezoek aan de  Spoedeisende Hulp nogmaals meegewerkt aan onderzoek. Hoe vaak ervaren zij nog klachten van het ongeval, en verschilt dit bijvoorbeeld tussen jongeren en ouderen? Welk soort klachten komen het meest voor, en hoe ernstig zijn deze? Wat zijn de gevolgen voor het dagelijks functioneren en zijn er veranderingen in fietsgedrag? Op al deze vragen en meer wordt antwoord gegeven. Nieuwsgierig? Kom luisteren!

    Lange termijn gevolgen fietsongevallen: een follow up studie  door Karin Klein Wolt

  • 15:30 - 16:00Integratie Fiets-OV: kansen voor mobiliteit en ruimte (Deel 1/2)Paul van de CoeveringNiels van OortMarco te Brommelstroet 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Let op; Deze sessie duurt een uur en vindt dus plaats tijdens workshopronde 2 én 3

    In deze sessie bieden we inzicht in de potentie van de fiets in de keten met openbaar vervoer. Ook verkennen we hoe deze fiets-ov keten als uitgangspunt kan dienen voor duurzame stedelijke ontwikkeling aan de hand van het concept van Bicycle Oriented Development. In deze sessie staat de interactie met de deelnemers centraal. Aan de hand van state-of-the-art kennis en prikkelende stellingen verkennen we kansen, barrières en uitdagingen ten aanzien van BOD en de combi fiets-ov. De uitkomsten van deze sessie gebruiken we als input voor onze academische en toegepaste onderzoeksagenda ’s en voor het versterken van het Nederlandse fietsbeleid.
     

    Integratie Fiets-OV: kansen voor mobiliteit en ruimte (Deel 1/2) door Paul van de Coevering, Niels van Oort, Marco te Brommelstroet

  • 16:05 - 16:353e ronde parallelsessies  20200903congreslocatie

    Neem deel aan de parallelsessie van jouw keuze. 
    Keuzestress? Geen nood: alle sessies worden opgenomen en kun je op een later moment terugkijken.

    3e ronde parallelsessies

  • 16:05 - 16:35PechaKucha: korte presentaties van maximaal 8 minutenOtto  CazemierJules  KaiserKarin  BroerWilma  SlingerSietze  Faber 20200903congreslocatiecongreslocatie

    Door de keuzes de fiets niet meer zien 
    Hoe geef je bestuurders inzicht in welke keuzes ze kunnen maken om het gebruik van de fiets in hun gemeente te stimuleren? Voor de gemeente Heerenveen is Mobycon aan de slag gegaan met het ontwikkelen van 
    drie ambitieniveaus, om wethouder en college een goed beeld te geven van de keuzes die gemaakt kunnen worden.  

    Door Otto Cazemier en Jules Kaiser


    Fietsen en lopen in een beweegvriendelijke omgevingswet
    Er is een inspiratiepaper uitgebracht door Tour de Force over de Omgevingswet in een beweegvriendelijke omgeving. Aan de hand van vijf thema’s (duurzaam en gezond wonen, buitengebied, fietsstraten, schoolomgeving en participatie) krijg je als lezer praktische handreikingen. 
    In deze pecha kucha geven we voorbeelden hieruit die illustreren hoe je in het licht van de Omgevingswet domeinen kan verbinden met gebruikmaking ook van praktische tools.
    Door Wilma Slinger en Sietze Faber

     

    Relaxte routes: hefboom voor senior proof fietsnetwerk
    In Amsterdam zijn ideeën voor Relaxte Routes uitgewerkt: prettige, veilige routes voor oudere fietsers. Voor drie routes is gekeken welke maatregelen nodig zijn om ze senior proof te maken. Dit proces, ondernomen samen met de doelgroep, zorgt ook voor focus in de gemeentelijke organisatie. In deze sessie zetten we u aan het denken over wat ouder worden voor fietsbeleid betekent.
    Door Karin Broer en Marjolein de Lange


    PechaKucha: korte presentaties van maximaal 8 minuten door Otto Cazemier, Jules Kaiser, Karin Broer, Wilma Slinger, Sietze Faber

  • 16:05 - 16:35Effecten fietsstimulering op de gezondheid van werknemersMaartje van der Aa 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Graag geven wij een presentatie over ons onderzoek en bevindingen t.a.v. de relatie tussen mobiliteit (fietsen) en gezondheid in Zuid Limburg. Wij gaan enerzijds in op de huidige bevindingen, maar ook op de huidige situatie t.a.v. de effecten en nasleep van de Corona crisis op het gebied van mobiliteit en vitaliteit. Graag eindigen wij onze sessie met een brainstorm over de vraag ‘hoe nu verder?’
      

    Effecten fietsstimulering op de gezondheid van werknemers door Maartje van der Aa

  • 16:05 - 16:35Hoe kun je olifantenpaden gebruiken in je fietsbeleidMartijn  GeertvlietOtto van de Sanden 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Wie kent ze niet, die uitgesleten paden door parken en groenstroken. In het Engels heeft het de mooie naam “Desire Lane” Laan der Verlangen. In Nederland staan ze ook wel bekend als ‘Olifantenpaadjes’. In Breda hebben we ze, met input van bewoners, in beeld gebracht.

    Wil je weten hoe? Sluit aan bij onze sessie.


    Hoe kun je olifantenpaden gebruiken in je fietsbeleid door Martijn Geertvliet, Otto van de Sanden

  • 16:05 - 16:35Het langere termijn effect van fietsmaatjes René  Teeuwen 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    We willen binnen het programma Slim & Duurzaam tot duurzaam gedragsverandering komen. Het is de vraag in hoeverre fietsacties dat doen. De provincie Overijssel heeft twee jaren na twee fietsacties de deelnemers opnieuw bevraagd. De vraag was of het concept van Fietsmaatjes leidt tot een blijvend effect en waarom dat het geval is.
     

    Het langere termijn effect van fietsmaatjes  door René Teeuwen

  • 16:05 - 16:35Integratie Fiets-OV: kansen voor mobiliteit en ruimte (Deel 2/2)Paul van de CoeveringNiels van OortMarco te Brommelstroet 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Let op; Deze sessie duurt een uur en vindt dus plaats tijdens workshopronde 2 én 3

    In deze sessie bieden we inzicht in de potentie van de fiets in de keten met openbaar vervoer. Ook verkennen we hoe deze fiets-ov keten als uitgangspunt kan dienen voor duurzame stedelijke ontwikkeling aan de hand van het concept van Bicycle Oriented Development. In deze sessie staat de interactie met de deelnemers centraal. Aan de hand van state-of-the-art kennis en prikkelende stellingen verkennen we kansen, barrières en uitdagingen ten aanzien van BOD en de combi fiets-ov. De uitkomsten van deze sessie gebruiken we als input voor onze academische en toegepaste onderzoeksagenda ’s en voor het versterken van het Nederlandse fietsbeleid.
     

    Integratie Fiets-OV: kansen voor mobiliteit en ruimte (Deel 2/2) door Paul van de Coevering, Niels van Oort, Marco te Brommelstroet

  • 16:05 - 16:35Durf te dromen! Wat kunnen we leren van radicale ideeen? Carmen  LinssenRens  Jonker 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    In deze sessie gaan we in op een aantal elementen die Nederland tot succesvol fietsland hebben gemaakt. We schetsen vervolgens diverse mobiliteitsontwikkelingen uit het buitenland die erop wijzen dat Nederland zijn voorsprong lijkt kwijt te raken. Is hier de wet van de remmende voorsprong van kracht…?

    Gelukkig kunnen ook wij nog vooruitgang boeken. We laten zien wat we kunnen leren van radicale ideeën. We vertellen hoe we van dromen realiteit maken en hoe ook u dit kunt toepassen in de dagelijkse praktijk.

     

    Durf te dromen! Wat kunnen we leren van radicale ideeen?  door Carmen Linssen, Rens Jonker

  • 16:05 - 16:35‘Kinderen-en-ouderen’ fietsnetwerk ontwerpen: waarom en hoe?Piet van der LindenBas  Hendriksen 20200903congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Ten behoeve van de volksgezondheid, de aantrekkelijkheid, het comfort én de noodzakelijke verbetering van de verkeersveiligheid vindt de Fietsersbond dat binnen de bebouwde kom een fietsnetwerk nodig is dat de meest kwetsbare fietsers zo veel mogelijk weghoudt van drukke wegen en kruispunten. Dat is niet alleen fijn voor kinderen, ouderen, fietsers met een beperking en ouders met een fietsen-lerend-kind; hierdoor krijgen de vaardige fietsers meer ruimte op het almaar drukker wordende huidige netwerk. De hiervoor gemaakte ontwikkelmethode zorgt er voor dat het zgn. ‘8en88’-netwerk zoveel mogelijk door autoluwe straten loopt en GOW’s kruist met solitair gelegen en veilig ingerichte oversteken. 

     

    ‘Kinderen-en-ouderen’ fietsnetwerk ontwerpen: waarom en hoe? door Piet van der Linden, Bas Hendriksen

  • 16:35 - 16:45Pauze  20200903congreslocatie

    Pauze en gelegenheid voor een bezoek aan de Expo en netwerken

    Pauze

  • 16:45 - 16:50TdF Innovatieprijs Uitreiking 20200903congreslocatie

    De stemmen zijn geteld! Wie van de drie genomineerde wint de Tour de Force Innovatieprijs en ontvangt €10.000,- om hun initiatief verder door te ontwikkelen.

    Bekijk hier de genomineerden:

    https://www.nationaalfietscongres.nl/tour-de-force-innovatieprijs-1

    TdF Innovatieprijs Uitreiking door Tour de Force

  • 16:50 - 17:15Keynote: Wim DaniëlsWim  Daniëls 20200903congreslocatie

    Afsluitende keynote van de auteur van 'De Taal van de Fiets'. 
    Taalvirtuoos Wim Daniëls, u kent hem wellicht van zijn optredens in theater, op tv óf van zijn boeken, sluit het eerste deel van het online Nationaal Fietscongres 2020 af. De relatie van Daniëls met de fiets? Hij fietst graag en schrijft er zelfs boeken over. Of, beter: hij heeft een liefdesverklaring voor de fiets geschreven.

    Leuk om te weten: op 19 november sluit schrijver Thomas Braun van 'Ga toch fietsen' het online congres af.

     

    Keynote: Wim Daniëls door Wim Daniëls

  • 17:15 - 17:45Napraten   20200903congreslocatie

    Kom nog even langs in het fietscafé of praat na in één van de andere barretjes die we inrichten.

    Napraten 

  • 13:30 - 14:00Ontvangst  20201119congreslocatie

    Log alvast in en ontmoet andere deelnemers en partners in de Expo.

    Ontvangst

  • 14:00 - 14:05WelkomBram  Douwes 20201119congreslocatie

    De dagvoorzitter heeft u van harte welkom. En legt u de tool uit; wat kunt u vandaag verwachten en op welke knoppen kunt u drukken?

    Welkom door Bram Douwes

  • 14:05 - 14:15Netwerken  20201119congreslocatie

    Vergroot je fietsnetwerk: maak kennis met met professionals die je nog niet kent en praat bij met bekenden via de unieke netwerkfunctie! 

    Netwerken

  • 14:15 - 14:30Opening door gedeputeerde Christophe van der MaatChristophe van der Maat 20201119congreslocatie

    Brabant en de fiets. Een prachtige combinatie met kansen voor mobiliteit.
     

    Opening door gedeputeerde Christophe van der Maat door Christophe van der Maat

  • 14:35 - 15:051e ronde parallelsessies  20201119congreslocatie

    Neem deel aan de parallelsessie van jouw keuze 
    Keuzestress? Geen nood: alle sessies worden opgenomen en kun je op een later moment terugkijken*

    1e ronde parallelsessies

  • 14:35 - 15:05Pecha Kucha: korte presentaties van maximaal 8 minutenEric van DijkMichael  DubbeldamTom  Zee 20201119congreslocatiecongreslocatie

    Snuffelfietsexperiment als verbinder van bubbels 
    Fietsen blijft vaak onderbelicht in het algemene mobiliteitsbeleid door gebrek aan data. Het gaat dan niet alleen om verkeersproblematiek maar ook om luchtkwaliteit, volksgezondheid, interactie/participatie en 
    geluksbeleving. De provincie Utrecht wil koploper zijn op het gebied van fietskennis en een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van fietsend Nederland. Snuffelfiets is een experiment dat is geïnitieerd om te onderzoeken hoe verschillende opgaven in een project kunnen worden bediend. We leerden over waar je mee te maken kan krijgen bij een diverse community.  We willen u laten nadenken over onder andere zaken als communicatie, duiding en berugerparticipatie.
    Door Eric van Dijk

    Fietsstromen in beeld met FlowCub bij de Proeftuin Binnenstadsmonitoring Groningen
    Door drijvers als luchtkwaliteit, gezonde mobiliteit en aantrekkelijke binnenstedelijke publieke ruimte, krijgt de rol van fietser en voetganger in die binnensteden steeds meer aandacht. Echter laat deze mobiliteit zich maar lastig meten door het variabele en dynamische karakter, en blijven deze belangrijke vervoersstromen daarom vaak onderbelicht. Met het oog op deze uitdaging is de FlowCube ontwikkeld. In de proeftuin Binnenstadsmonitoring Groningen gebruiken we FlowCube om fietsstromen en voetgangers in beeld te krijgen. We laten de resultaten zien in een kort-maar-krachtige Pecha-Kucha presentatie met 20 beelden van elk 20 seconden! 
    Door Michael Dubbeldam

    Wat gebeurt er op het fietspad? Kijken met camera aan drones
    De Jan Blankenbrug ligt over de Lek tussen Vianen en Nieuwegein waar overheen de A2 loopt. Aan oostzijde ligt een fietspad en Rijkswaterstaat ontvangt daarover klachten. Met beelden gemaakt door camera’s aan drones wordt inzicht gekregen over het gedrag van de fietsers en interactie tussen de verschillende gebruikers. Rijkswaterstaat wil inzicht krijgen of het fietspad onveilig is of als onveilig wordt ervaren.Het fietspad wordt in de ochtendspits gebruikt door veel scholieren. Buiten de ochtendspits is het rustiger. De gebruiker wordt afgeschermd van de A2 met een barrier. Aan de waterkant met een leuning. Tijdens het drukste kwartier van de ochtendspits is de intensiteit hoog: 600 fietsers/uur. Naast fietsers rijden er brommers, Ebikes en speedpedelecs.Rijkswaterstaat meer inzicht krijgen of het fietspad onveilig is of als onveilig wordt ervaren.Met drones zijn opnames gemaakt van het fietspad tijdens de ochtendspits op twee dagen. Intensiteiten en interactie tussen individuele gebruikers werd software-matig geanalyseerd.
    Door Tom Zee

    Pecha Kucha: korte presentaties van maximaal 8 minuten door Eric van Dijk, Michael Dubbeldam, Tom Zee

  • 14:35 - 15:05Van Dataplatform naar Data-based Beleid; ook voor u!Rick  Lindeman 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Onlangs heeft de Tour de Force het dataplatform fietsdata gelanceerd. De sessie heeft twee doelen. Aan de ene kant om te kijken hoe je als gemeente of teldataleverancier kan meedoen aan het platform. Welke standaard moet ik vragen aan mijn leverancier en waar moet ik op letten?

    Daarnaast willen we met de deelnemers verkennen hoe je op basis van deze data betere beslissingen kan nemen. Welke visualisaties zijn er, en welke informatie kan data je in bieden. Dit is de stap naar Cycling Intelligence, wat leidt tot de beleid dat gebaseerd is op de informatie die data kan leveren.
     

    Van Dataplatform naar Data-based Beleid; ook voor u! door Rick Lindeman

  • 14:35 - 15:05Effectief inzetten op gedragEline  Heyms - Scheepers 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Dé weggebruiker bestaat niet. Iedereen is anders. Dat maakt een gedragsinterventie geen eenvoudige opgave. In de praktijk blijken veelbelovende gedragsmaatregelen alleen goed te werken als ze goed ontworpen en uitgevoerd worden. In termen van een gedragsbril: als ze aansluiten op de doelgroep en toepassingssituatie.

    In deze sessie wordt er in gegaan op twee verschillende schaalniveaus waarop ingezet wordt op gedrag. Eline gaat in op de gedragsaanpak die gemeente ’s-Hertogenbosch opgezet heeft op basis van een onderzoek onder de inwoners. Vervolgens zal er ingegaan worden op de gedragsstrategie die is opgezet voor Zuid-Nederland als onderdeel van Uitvoeringsplan Krachtenbundeling Smart Mobility Zuid-Nederland. Bij beide is de fiets onderdeel van een integrale aanpak gericht op mobiliteit.
     

    Effectief inzetten op gedrag door Eline Heyms - Scheepers

  • 14:35 - 15:05Evaluatie pilot geautomatiseerd fietsparkeren in Rotterdam Lisette van Velzen 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Geautomatiseerd fietsparkeren is een innovatieve en duurzame oplossing om slim, veilig en simpel fietsen te parkeren. FietsDock heeft dit nieuwe concept getest op Meijersplein in Rotterdam. De pilot is tot stand gekomen i.s.m. Mobility Lab, een initiatief van o.a. De Verkeersonderneming. Onder het motto “Niet lullen, maar testen” zoekt Mobility Lab naar start-ups met goede mobiliteitsoplossingen. De gemeente Rotterdam gaat de komende jaren de fiets inzetten als hefboom in de mobiliteitstransitie en heeft de locatie naast het metrostation ter beschikking gesteld.

    FietsDock is een geautomatiseerde fietsparkeervoorziening. Een toren met ‘opgestapelde’ lockers onder- en/of bovengronds. De gebruiker opent de deur, parkeert zijn fiets en is klaar. De lift zet de locker op een vrije plek en zet een nieuwe locker achter de deur. Ondertussen kunnen andere lockers geopend worden en kunnen vele fietsen tegelijk gestald worden. In de lockers passen alle fietsen incl. krat, maar ook andere spullen kunnen veilig worden opgeborgen, zoals tassen en regenkleding.

    De kleinschalige pilotversie heeft 55 plekken. Uit de evaluatie blijkt dat gebruikers overwegend positief zijn en hun fiets op deze nieuwe manier willen blijven parkeren. De belangrijkste motivatie hiervoor is veiligheid, gemak en 24/7 toegankelijk. De pilot wordt vooral gebruikt voor middellang en lang parkeren, inherent aan de locatie naast een metrostation. Ongeveer de helft van de fietsen is een e-bike, een fiets met afwijkende maten of met een krat. Twee derde van de gebruikers is bereid een bijdrage te betalen. Vanwege het pilotkarakter wordt FietsDock gratis ter beschikking gesteld aan buurtbewoners en forenzen. Aan niet-gebruikers is gevraagd waarom zij FietsDock niet gebruiken. Dit kwam hoofdzakelijk doordat men buiten parkeert zoals men gewend is. Communicatie speelt, zeker bij de introductie, daarom een belangrijke rol.

    Wanneer we automatisch fietsparkeren afzetten tegen het stallen in een fietskelder dan is dit veiliger, makkelijker en sneller voor de gebruiker. Het aantal handelingen is minimaal, beschadigingen en diefstal zijn verleden tijd en zoeken naar een vrije plek hoeft ook niet, want dat doet de machine. Voor de eigenaar/beheerder is FietsDock ruimtebesparend, er passen meer fietsen op een m2 en de kosten zijn lager omdat het systeem volledig automatisch is. De basis is een frame met lockers en een lift. Daar omheen is iedere vorm mogelijk. FietsDock kan worden ingericht als mobiliteitshub met services zoals opladen e-bikes, deelfietsverhuur, delivery en drop-off en fietsreparatie.

    We kunnen concluderen dat het concept werkt en aanslaat bij de doelgroep en dat met de opgedane ervaring FietsDock verder kan worden doorontwikkeld.
     

    Evaluatie pilot geautomatiseerd fietsparkeren in Rotterdam  door Lisette van Velzen

  • 14:35 - 15:05Heeft fietsbewegwijzering nog wel een toekomst?Piet  Stolk 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Heeft de fietsbewegwijzering in Nederland nog wel een toekomst? Hoe ziet de fietsbewegwijzering er in Nederland er in 2050 uit? Op basis van onderzoek, diverse sessies met wegbeheerders en de ontwikkeling van bewegwijzering ten behoeve van Hoogwaardige Regionale fietsroutes gaan wij na het delen van onze visie, graag in gesprek met jou over de toekomst van specifiek de fietsbewegwijzering.

     

    Heeft fietsbewegwijzering nog wel een toekomst? door Piet Stolk

  • 14:35 - 15:05Voorrang voor fietsers op rotondes? Houden zo! Of niet? Hans  Godefrooij 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Hoewel de verschillen in verkeersveiligheid tussen rotondes met fietsers ín en fietsers úit de voorrang groot lijken, is er in absolute zin niet zoveel winst te boeken door overal de fietser uit de voorrang te halen. Bovendien zou dat geen recht doen aan alle argumenten die pleiten voor fietsers ín de voorrang. 
     
    Wel zouden rotondes nog veiliger kunnen worden, als de verkeersveiligheid in het ontwerp een belangrijkere rol zou spelen. Omdat fietsers zelf een belangrijke rol kunnen spelen bij het voorkómen van ongevallen lijkt het ook zinvol om hen hiervan te doordringen.
     
    Welke keuzes moet wegbeheerders maken?
     
     
     


     

    Voorrang voor fietsers op rotondes? Houden zo! Of niet?  door Hans Godefrooij

  • 15:05 - 15:15Innovatieronde  20201119congreslocatie

    Hoor meer over wat de partners van het Nationaal Fietscongres u kunnen bieden.

    Innovatieronde

  • 15:15 - 15:25Pauze  20201119congreslocatie

    Pauze en gelegenheid voor een bezoek aan de Expo en netwerken

    Pauze

  • 15:30 - 16:002e ronde parallelsessies  20201119congreslocatie
  • 15:30 - 16:00De kracht van een subjectieve én objectieve onderzoeksmethode voor fietsbelevingManuela  StuderMark van Hagen 20201119congreslocatiecongreslocatie

    Op basis van een hiërarchie van fietsbehoeften beoordeelt onze methode niet alleen hoe de infrastructuur het fietsen objectief vergemakkelijkt (of momenteel ontmoedigt), maar ook hoe burgers zich echt voelen over fietsen:  worden ze uitgenodigd of ontmoedigd om te fietsen? 

    De Dutch Cycling Embassyde Nederlandse Spoorwegen en Goudappel Coffeng hebben een beoordelingsmethode ontwikkeld om meer te weten te komen over de (emotionele) ervaringen van fietsers wereldwijd. Voor gemeenten en overheden kan deze evaluatie dienen als handvat voor het nemen en prioriteren van beleidsmaatregelen om het fietsen te stimuleren en te bewegen naar een meer duurzame mobiliteit in hun steden. 
     
     

    De kracht van een subjectieve én objectieve onderzoeksmethode voor fietsbeleving door Manuela Studer, Mark van Hagen

  • 15:30 - 16:00De fiets als gratis medicijn Anton van Osta 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Een interactieve sessie die ingaat op de fiets als onderdeel van een te verbeteren of op peil te houden gezondheid en vitaliteit. Met concrete praktijkvoorbeelden (ouderen, revaliderende mensen, mensen met psychische problemen etc) van een ervaren huisarts wordt dit “gratis medicijn” duidelijk gemaakt en, in samenspraak met de deelnemers, gekomen tot suggesties om dit beter duidelijk te maken. De vraag: “Welke taak ligt bij huisartsen, andere medici, adviseurs en wegbeheerders om de meerwaarde van fietsen bij mensen goed tussen de oren te krijgen?” wordt in het laatste deel van de sessie beantwoord.
     
     

    De fiets als gratis medicijn  door Anton van Osta

  • 15:30 - 16:00Snorfiets naar de rijbaan in de G4 Carline  LomanJeroen  Loijen 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    De populariteit van de snorfiets is de laatste jaren enorm gestegen. Samen met het toenemend fietsgebruik leidt dit met name op de smalle fietspaden in de steden tot problemen. Om die problemen tegen te gaan heeft de gemeente Amsterdam per 8 april 2019 de snorfiets van het fietspad naar de rijbaan verplaatst. En de gemeente Utrecht treft voorbereidingen om dezelfde maatregel te nemen. Goudappel Coffeng heeft voor de gemeente Den Haag verkent in hoeverre de maatregel ook in Den Haag een goed idee is. En voor de gemeente Rotterdam wordt in 2020 een vergelijkbare verkenning uitgevoerd.

    De ogenschijnlijk eenvoudige maatregel leidt in de praktische uitwerking op straat tot verschillende dilemma’s en het onderwerp in brede zin is voer voor flinke discussies, onder meer op (social) media. Jeroen Loijen (Goudappel Coffeng) zat als beleidsadviseur in het projectteam ‘snorfiets naar de rijbaan’ van de gemeente Amsterdam en zit per april 2020 in het projectteam van de gemeente Utrecht. Daarnaast voert hij de verkenningen naar de maatregel in opdracht van Den Haag en Rotterdam uit. Carline Loman van de gemeente Utrecht is projectmanager van het projectteam dat werkt aan de verplaatsing van de snorfiets naar de rijbaan in Utrecht. In deze presentatie lichten Jeroen en Carline toe hoe Amsterdam en Utrecht deze maatregel aanpakken. En wat de eerste evaluatieresultaten van de maatregel in Amsterdam uitwijzen. We gaan in op de overeenkomsten en verschillen in situatie en aanpak tussen de 4 grote steden. Daarnaast geven we aanbevelingen voor andere gemeenten die voor een vergelijkbaar vraagstuk staan.


    Snorfiets naar de rijbaan in de G4  door Carline Loman, Jeroen Loijen

  • 15:30 - 16:00Letselpatronen van oudere fietsers  Marjolein  BoelePaul  Schepers 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    In Nederland is het aantal ernstig gewonde oudere fietsers de afgelopen tien jaar aanzienlijk toegenomen. Naar verwachting zal dit aantal in de toekomst verder toenemen met veel meer ouderen – dubbele vergrijzing - die actief aan het verkeer deelnemen. Het is daarom belangrijk dat we begrijpen welke factoren de letselernst van ouderen beïnvloeden.

    In deze presentatie combineren wij de uitkomsten van twee onderzoeken: een studie waarin wij de letsels van oudere fietsers vergeleken met een groep van 30-45 jarigen in fietsongevallen met en zonder motorvoertuig en een studie waarin we hebben gekeken bij welk type fietsongeval oudere fietsers denken dat de meeste fietsers ernstig gewond raken.
     


     

    Letselpatronen van oudere fietsers   door Marjolein Boele, Paul Schepers

  • 15:30 - 16:00Het nieuwe 30: een stap verder Rico  AndriesseHans  Godefrooij 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    De categorisering en inrichting van ons wegennet volgens Duurzaam Veilig hebben ons veel gebracht. Een vraag die nu opkomt is of niet veel meer wegen 30 km/h zouden moeten worden, in ieder geval de wegen die (ook) een verblijfsfunctie hebben of waar onvoldoende ruimte is voor gescheiden fietsvoorzieningen? Maar hoe doe je dat dan? Wat werkt, wat niet?

    Met deze onderzoeksvraag zijn we, in samenwerking met 15 gemeenten aan de slag gegaan. Helaas lag het veldwerk lange tijd stil. Het data-onderzoek bleek wel goed mogelijk, is grotendeels gereed en levert interessante uitkomsten op. Die delen bediscussiëren we graag met u.
     

     

    Het nieuwe 30: een stap verder  door Rico Andriesse, Hans Godefrooij

  • 15:30 - 16:00Fietsen op recept Ernest van den Bemd 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Fietsen is een laagdrempelige manier om fit en gezond te blijven, dat weten we inmiddels allemaal. Het inzetten van fietsen als preventiemiddel tegen aandoeningen als diabetes en obesitas wint terrein. Maar het is nog nauwelijks bekend dat de fiets, in combinatie met andere middelen, ook gericht kan worden ingezet bij de curatieve behandeling van aandoeningen en in het behandeltraject rond medische ingrepen. Dat gaat veranderen!  

    De Fietsersbond ziet het als haar rol om de aanjager en verbinder te zijn bij het verkennen van dit terrein. Middels het organiseren van (deze) expertsessie(s) willen wij de onderbouwing leveren voor zowel de inzet van de fiets als preventie- en behandelmethode (curatief), als bij het bevorderen van veerkracht rondom ingrepen. Daarnaast willen ze met `Fietsen op Recept` bewerkstelligen dat de relatie tussen fietsen en gezondheid nog steviger wordt geladen. Op dit moment zijn we nog bezig met het  verzamelen van inzichten, ideeën en voorwaarden om plannen te kunnen maken waarmee ze op termijn ‘Fietsen op Recept’ kunnen realiseren. 

    Een indrukwekkend gezelschap kwam zo bijvoorbeeld 4 december 2019 samen waarbij dit verkend werd. Enthousiasme voor het onderwerp was de gemene deler tussen de interdisciplinaire mix van aanwezigen; naast de artsenhooglereraar sportgeneeskunde & revalidatie, medisch specialsten en huisartsen)), beweegwetenschappers, gezondheidsprofessionals  waren  ook de fietsindustrie en een verzekeraar vertegenwoordigd. 

    In deze sessie een tussenstand: wat was de route tot nu toe, uitkomsten van expertsessies, hoe verloopt de samenwerking met de verzekeraar … en wat staat er nog op de agenda.
     
      

    Fietsen op recept  door Ernest van den Bemd

  • 16:05 - 16:353e ronde parallelsessies  20201119congreslocatie

    Neem deel aan de parallelsessie van jouw keuze. 
    Keuzestress? Geen nood: alle sessies worden opgenomen en kun je op een later moment terugkijken.

    3e ronde parallelsessies

  • 16:05 - 16:35De provincie Utrecht: innovatieve fiets-samenwerking! Jos  SmuldersPaul van Weenen 20201119congreslocatiecongreslocatie

    De provincie Utrecht is op weg dé fietsregio van Europa te worden

     

    Met het platform Utrecht Bike Community weten steeds meer fietsprofessionals elkaar te vinden en te inspireren op thema’s als fietsinfrastructuur, innovatieve gedragsbeïnvloedingconnected biking en fietsexpertise als exportmiddel. 

     

    Bij de prijsvraag Het Fietspad van de Toekomst zijn inwoners en organisaties uit de omgeving betrokken bij het ophalen van vernieuwende en toepasbare ideeën voor het fietspad langs de N225

     
    We
     gaan in op de doelen, prestaties en toekomstplannen van de Utrecht Bike Community eHet Fietspad van de Toekomst. Centraal staat daarbij de samenwerking met een grote diversiteit aan lokale en regionale organisaties. 

     
     

     

    De provincie Utrecht: innovatieve fiets-samenwerking!  door Jos Smulders, Paul van Weenen

  • 16:05 - 16:35Ontheffing speed-pedelec Rotterdam: keuze weg of fietspad Bart  Christiaens 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Bestuurders van speed-pedelecs mogen binnen de gemeente Rotterdam per 1 april met een ontheffing ook gebruik maken van het fietspad. Rotterdam zet als eerste gemeente de stap om via een ontheffing deze snelle e-fiets toe te laten op fietspaden, onder de voorwaarde dat hij/zij akkoord gaat met een gedragscode en onder de voorwaarde van een maximum snelheid van 30 km/uur. De beslissing waar te fietsen ligt bij de gebruiker van de speed-pedelec zelf, óf op de rijbaan óf op het fietspad. Ook speed-pedelec gebruikers woonachtig buiten Rotterdam kunnen een ontheffing aanvragen voor rijden op het fietspad binnen de gemeente Rotterdam. 

     

    Ontheffing speed-pedelec Rotterdam: keuze weg of fietspad  door Bart Christiaens

  • 16:05 - 16:35Fiets heeft juist nu de toekomst, fiets jij al naar je werk? Marsha  OosterbaanMariska  van der Steen 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Fietsen staat niet alleen hoog op de IenW-agenda. Onze ambitie 2021 is 200.000 forensen extra op de fiets. Hoe bereiken we dat? Door fietsstimulering op de MIRT agenda te zetten en meer specifiek door in te zetten op de Fietsmissie: Kies de fiets! Daarmee stimuleren we werkgevers 10 procent meer werknemers de fiets naar het werk te laten nemen. Waarom? Fietsende medewerkers zijn gezonder en gelukkiger. Werkgever en werknemer varen hier wel bij. Maar het gaat breder. In deze Covid19 tijd zien we dat mensen teruggrijpen op fietsen en lopen. Hoe houden we dat vast als het gewone leven straks langzaam weer hervat wordt. Welke lessen leren we hieruit? Wat houdt mensen tegen, wat trekt mensen over de streep, en hoe behouden we wat nu wordt ervaren? De mindshift van denken in termen van doorstroming en automobiliteit naar het inrichten van steden voor fiets en loopverkeer is een interessante, we moeten het ijzer smeden nu het heet is. Kom langs, en praat en denk mee.  

     

    Fiets heeft juist nu de toekomst, fiets jij al naar je werk?  door Marsha Oosterbaan, Mariska van der Steen

  • 16:05 - 16:35Gedragsexperimenten Veilig Fietsen in Brabant   20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    De verkeersveiligheidscijfers in Nederland en specifiek ook in Brabant gaan niet de goede kant op voor de fietsers. Een analyse van de verkeersveiligheidscijfers leert dat er geen specifieke situaties zijn die onveiligheid veroorzaken.  Met de gedragsexperimenten Veilig Fietsen werkt de provincie samen met de grote gemeenten in Brabant in de zoektocht naar kleinschalige, breed toepasbare maatregelen die de verkeersveiligheid verbeteren in verkeerssituaties die op veel plaatsen voorkomen. De maatregelen worden geëvalueerd en opgenomen in een handboek zodat succesvolle maatregelen ook in vergelijkbare situaties (en in andere gemeenten) kan worden toegepast.  

    Gedragsexperimenten Veilig Fietsen in Brabant 

  • 16:05 - 16:35Fietspadmarkering; laaghangend fruit in fietsersveiligheid Mariëtte  PolMichiel  Brouwer 20201119congreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatiecongreslocatie

    Doordat fietspaden steeds drukker worden en de snelheidsverschillen tussen fietspadgebruikers toenemen, komt de verkeersveiligheid op fietspaden met een hoge intensiteit steeds meer onder druk te staan. De provincies Utrecht en Noord-Brabant en MRDH hebben daarom de ambitie om in samenwerking met CROW een standaard markering voor (snelle) fietsroutes te ontwikkelen die bijdraagt aan het verhogen van de verkeersveiligheid. Met behulp van de innovatieve meetmethodiek van Signco is op vijf fietspaden onderzocht of (brom- en snor)fietsers op een veilige positie op het fietspad rijden bij verschillende typen markering.   

    Fietspadmarkering; laaghangend fruit in fietsersveiligheid  door Mariëtte Pol, Michiel Brouwer

  • 16:45 - 17:15Keynote: Ga toch fietsen! door Thomas BraunThomas  Braun 20201119congreslocatie

    Thomas Braun, journalist en schrijver van het boek ‘Ga toch fietsen! – De metamorfose van een dikke veertiger’, komt op 19 november op uitnodiging van het Nationaal Fietscongres om zijn bijzondere verhaal te vertellen. Braun is met zijn boek (meer dan 25.000 verkochte exemplaren) voor velen een inspiratiebron gebleken om gezonder te gaan leven. Hij onderging in een half jaar een metamorfose en werd van een rokende en drinkende veertiger met overgewicht een fitte fietser die de hoogste bergen in Europa bedwong.

     

    Keynote: Ga toch fietsen! door Thomas Braun door Thomas Braun

  • 17:15 - 17:45Napraten   20201119congreslocatie

    Kom nog even langs in het fietscafé of praat na in één van de andere barretjes die we inrichten.

    Napraten 

Alle filters verwijderen (reset)

Terug naar boven