Gedrag en gebruik fietspad: Data als perfecte onderbouwing

Gedrag en gebruik fietspad: Data als perfecte onderbouwing

De media staat er vol mee. Het wordt steeds drukker en gevaarlijker op het fietspad. Hoewel we steeds meer telgegevens over fietsstromen vergaren, hebben we nog te weinig informatie over wat zich exact afspeelt op het fietspad. Waarom weten we zoveel over I/C verhoudingen, filevorming en weefbewegingen bij auto’s, maar hebben we geen kengetallen op dit gebied bij fietsverkeer?

- Partnernieuws Roelofs

De behoefte om meer de ‘drukte’ op het fietspad te kwantificeren is urgenter dan ooit. De diversiteit op de fietspaden is de laatste jaren veranderd en toegenomen. Fatbikes, cargobikes, bakfietsen en e-bikes zijn daar voorbeelden van. En dan hebben we het nog niet eens over het gebruik door voetgangers in situaties dat er voor hen geen trottoir of pad aanwezig is. Het moge duidelijk zijn dat de breedte en de hoeveelheid fietsverkeer op het fietspad wel degelijk invloed hebben op het gebruik ervan en de verkeersveiligheid.

Gedrag en gebruik fietspad

De sessie van Roelofs op het Nationaal Fietscongres ‘Gedrag en gebruik fietspad’, biedt een unieke kijk op hoe data een cruciale rol speelt in het effectief vormgeven van beleidskeuzes.

Op drukke fietspaden in de stad Groningen zijn anonieme dronebeelden gemaakt van de gebruikers. Deze beelden zijn geanalyseerd met behulp van een Artificial Intelligence (AI) algoritme. Met dit onderzoek is onder andere inzicht verkregen in aantallen, snelheid en het type fietsers. Een grote meerwaarde is dat er tevens meer inzicht wordt verkregen in hoe het fietspad wordt gebruikt. We kunnen bijvoorbeeld de mate van samenfietsen inzichtelijk maken en bepalen hoeveel inhaalbewegingen er zijn gemaakt in een bepaalde periode. Daar bovenop hebben we een eerste aanzet gedaan tot een universele parameter die het ruimtebeslag van het fietspad per moment weergeeft. Deze parameter geeft ons een veel beter beeld van de drukte op het fietspad dan conventionele methodes zoals telslangen en stelt ons in staat om kritieke punten en momenten in de fietsinfrastructuur in kaart te brengen.

Perfecte onderbouwing

Deze uitkomsten bieden een goed beeld van de grenzen van fietsinfrastructuur en wanneer deze worden overschreden. Daarnaast geeft het gemeenten en beleidsmakers handvatten om de beste keuzes te maken voor veiligere en meer inclusieve fietsvoorzieningen. De gemeente Groningen gebruikt de tool bij de onderbouwing van de nieuwe fietsstrategie.

Kortom, dergelijk onderzoek is essentieel om ook in de toekomst grip te kunnen blijven houden op de fietsinfrastructuur en om het fietsgebruik te behouden, te stimuleren en vooral veilig te houden.

permalink

Naar het overzicht

Terug naar boven