• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • .. 12
  • Pagina 1 van 12
Gedrag en gebruik fietspad: Data als perfecte onderbouwing

Gedrag en gebruik fietspad: Data als perfecte onderbouwing

De media staat er vol mee. Het wordt steeds drukker en gevaarlijker op het fietspad. Hoewel we steeds meer telgegevens over fietsstromen vergaren, hebben we nog te weinig informatie over wat zich exact afspeelt op het fietspad. Waarom weten we zoveel over I/C verhoudingen, filevorming en weefbewegingen bij auto’s, maar hebben we geen kengetallen op dit gebied bij fietsverkeer?

Verder lezen

Een fietshelm met 360 graden camera

Een fietshelm met 360 graden camera

Een onderzoek naar het fietsgedrag van ouderen

Ons land telt steeds meer ouderen en gelukkig blijven zij langer mobiel. Dankzij de opkomst van de e-bike, die extra trapondersteuning biedt, én de op veel plaatsen uitstekende fietsvoorzieningen kunnen ouderen langer blijven fietsen. Toch brengt deze ontwikkeling ook uitdagingen met zich mee. Het lijkt erop dat oudere fietsers, zeker 75-plussers, vaker moeite hebben om in drukke situaties het overzicht te bewaren. In hoog-dynamische omgevingen, bijvoorbeeld shared space-gebieden, waar snel schakelen en anticiperen nodig zijn, kan dit lastig zijn.

Verder lezen

Naar een optimale benutting van fietsenstallingen

Naar een optimale benutting van fietsenstallingen

De kracht van kwantitatieve data-analyse

Gemeenten kunnen meer gebruik maken van kwantitatieve data-analyse om inzichten te verkrijgen in de fietsparkeeropgave om te komen tot verbeterpunten om het gebruik van (inpandige) fietsparkeerplekken te optimaliseren. Hoe lang staan fietsen gestald en welk opvallend parkeergedrag kunnen we afleiden uit de data? Movares heeft hierin de eerste stap gezet door gebruik te maken van kwantitatief onderzoek. Op basis van beschikbaar gestelde fietsparkeerdata van de gemeente Apeldoorn is onderzocht hoe fietsenstallingen op dit moment worden gebruikt, wat de gemiddelde fietsparkeerduur is (erg bepalend voor het aantal geparkeerde fietsen), en is een nadere analyse uitgevoerd naar de piekmomenten en bezetting van stallingen in relatie tot publiekstrekkers. Ook kan met behulp van de data een vergelijking gemaakt worden tussen fietsenstallingen binnen een gemeente en kunnen steden onderling leren van elkaars trends en ontwikkelingen. Door de data te verrijken met andere bronnen, kunnen we de parkeervraag nog beter in beeld brengen en hierop inspelen door bijvoorbeeld openingstijden aan te passen of de stallingscapaciteit tijdig te vergroten.

Verder lezen

Slim fietsbeheer in opkomst: technologie ondersteunt duurzame mobiliteit

Slim fietsbeheer in opkomst: technologie ondersteunt duurzame mobiliteit

Fiets als volwaardig beleidsinstrument
De fiets blijft aan terrein winnen in stedelijke mobiliteitsplannen. Overheden, bedrijven en instellingen zoeken naar manieren om de bereikbaarheid te verbeteren, de uitstoot te verlagen en ruimtegebruik efficiënter in te richten. Tegelijkertijd groeit de behoefte aan beheersbare, schaalbare en betrouwbare fietssystemen. Digitale oplossingen spelen hierin een steeds belangrijkere rol.

Verder lezen

In welke bocht de fietser zich moet wringen

In welke bocht de fietser zich moet wringen

Als rechtgeaard fietsland hebben we in Nederland duizenden kilometers aan fietspaden. Die worden al jaren volgens dezelfde normen en richtlijnen ingericht. Door het toenemende aantal buitenmaat fietsen én de toenemende snelheden op het fietspad heeft het CROW initiatief genomen om die normen te heroverwegen. Jacob Tiellemans van Royal HaskoningDHV onderzocht in dat kader de boogstralen en remafstanden.

Verder lezen

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • .. 12
  • Pagina 1 van 12
Terug naar boven